PROGRAMME

The Screening Schedule will be announced shortly.

DON'T MISS TODAY

The full Screening Schedule with film details is displayed here. The countdown to the 32nd Panorama of European Cinema has just begun!

POSTER

 

Death of a man in the Balkans

Serbia, 2012, col.

Dir.: Miroslav Momcilovic. Scr.: Miroslav Momcilovic. Cin: Miladin Colakovic. Ed.: Ivan Vladimirov. Mus.: Aleksandar Kovacevic, Predrag Sarovic. Cast: Emir Hadzihafizbegovic, Radoslav Milenkovic, Natasa Ninkovic, Ljubomir Bandovic. Prod: Miroslav Momcilovic. Dur.: 80΄.

In the opening scene of this black comedy, a man commits suicide in his apartment by shooting himself on the head. During the rest of the film, the neighbors gather in the apartment, talking about the man’s sexuality, on the possibility that the suicide will affect the rent of the apartments, etc. In one unbroken shot and in real time, the movie breaks down the Balkan mentality, with an eccentric sense of humor and sharp dialogue.

 Death of a Man in the balkans

 

 

Ride Lonesome

ΗΠΑ/USA, 1959, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Budd Boetticher. Σεν./Scr.: Burt Kennedy. Φωτ./Cin.: Charles Lawton Jr.. Μοντ./Ed.: Jerome Thoms. Μουσ./Mus.: Heinz Roemheld. Ηθ./Cast: Randolph Scott, Karen Steele, Lee Van Cleef, James Coburn. Παρ./Prod.: Budd Boetticher. Διάρκεια/Dur.: 73΄.

A bounty hunter escorts a killer to town to be hanged, but is allowing the man's outlaw brother to catch up with him, for a showdown over a shocking previous murder. He later enlists the help of two outlaws to continue his journey more safely.

ride lonesome

 

Seven men from now

ΗΠΑ/USA, 1956, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Budd Boetticher. Σεν./Scr.: Burt Kennedy. Φωτ./Cin.: William H. Clothier. Μοντ./Ed.: Everett Sutherland. Μουσ./Mus.: Henry Vars. Ηθ./Cast: Randolph Scott, Gail Russell, Lee Marvin, Walter Reed. Παρ./Prod.: Andrew V. McLaglen, Robert E. Morrison. Διάρκεια/Dur.: 78΄.

In Budd Boetticher’s  most famous western,  a former sheriff blames himself for his wife's death during a robbery and vows to track down and kill the seven men who organized it. Seven Men From Now is considered by many the highlight of Boetticher’s craft. 

seven men from now

 

Dawn of the dead

Italy, USA, 1978, col. Dir.: George A. Romero. Scr.: George A. Romero. Cin.: Michael Gornick . Ed.: George A. Romero. Mus.: Dario Argento, The Goblins. Cast: David Emge, Ken Foree, Gaylen Ross, Tom Savini. Prod.: Richard P. Rubinstein. Dur.: 126΄.

A seminal depiction of the afterlife in Hell which is equal parts thoughtful, trippy, and gory as, well, Hell. A group of sinners involved in interconnected tales of murder, revenge, deceit and adultery all meet at the Gates of Hell. Shiro Shimuzu is having a rough couple of days and feels guilty for every bad thing that happened to the people close to him, until he realizes that this awful feeling is his punishment.

dawn of the dead

 

 

 

 

 

Η ταινία τρόμου αποτελεί ένα υποτιμημένο και παρεξηγημένο είδος. Είτε διότι κάποιοι το κατατάσσουν αμέσως σε μία κατηγορία πιο κάτω από το υπόλοιπο σινεμά, είτε διότι το μεγαλύτερο μέρος των οπαδών του αγκαλιάζει μόνο αισθητικά το σκοτάδι και το αίμα και όχι ουσιαστικά. Εδώ όμως υπάρχουν τα εξής ερωτήματα: Πώς αλλιώς θα μπορούσε ο κινηματογράφος να εικονοποιήσει την πολιτική και κοινωνική βία στα καταναλωτικά 70ς αν όχι μέσα από το αιματοκύλισμα του Dawn of the Dead του Ρομέρο; Πώς αλλιώς να δείξεις την βία της μοναξιάς αν όχι με τον αγωνιώδη τρόμο του Audition του Μίικε; Πώς να δεις τον πόλεμο του Βιετνάμ ως μία υπόθεση πολύ προσωπική, βαθιά μέσα στον αμερικάνικο ψυχισμό και όχι στην άλλη άκρη του κόσμου αν όχι μέσα από το The Last House on the Left του Κρέιβεν;      

                          audition6
hellraiser small

Υπάρχει άλλος δρόμος προς το υποσυνείδητο, πιο τρομακτική αποτύπωση της θέλησης για δύναμη, πιο αντάξια του Μαρκησίου Ντε Σαντ αποτύπωση της σεξουαλικότητας από το Hellraiser του Μπάρκερ;


Οι ταινίες φρίκης περιορίζονται στο αίμα μόνο για όσους δεν θέλουν να δουν πιο πέρα. Στην πραγματικότητα αποτελούν την πιο ειλικρινή και απενοχοποιημένη έκφραση του ανθρώπινου ψυχισμού και της εκάστοτε πολιτικοκοινωνικής φάσης. Είναι στην ουσία εκφραστές των φόβων της εποχής τους (και της εποχής μας). Και ο ρόλος τους είναι να μας θυμίζουν ότι υπάρχουν λόγοι να φοβόμαστε αλλά και να λειτουργούν ως εκτόνωση των φόβων μας.

 

Ενόσω περνάει ο καιρός, ο Μπαντ Οσκαρ Μπέτικερ (1916-2001), ένας μοναχικός, παραμελημένος την εποχή του σκηνοθέτης, γίνεται ολοένα και πιο γνωστός, με αποτέλεσμα το έργο του να θαυμάζουν σήμερα σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Κλιντ Ιστγουντ. Στα έξι συναρπαστικά γουέστερν που γύρισε στη δεκαετία του ’50, και που προβάλλονται σ’ αυτό το αφιέρωμα, όλα με πρωταγωνιστή τον Ράντολφ Σκοτ, ο Μπέτικερ εκμεταλλεύτηκε τους ανοιχτούς, βραχώδεις, αφιλόξενους χώρους της αμερικανικής Δύσης, για να τοποθετήσει τις απλές, πάντα θαυμάσιες ιστορίες του (συχνά σε σενάριο του Μπαρτ Κένεντι), που, παρά το χαμηλό κόστος τους, κατάφερνε να τους δίνει το εύρος και την ομορφιά των καλύτερων ταινιών Α’ κατηγορίας του είδους.

 

seven men from now2

Ο Μπάντ Μπέτικερ έζησε τα εφηβικά του χρόνια στο Μεξικό κι έμαθε την τέχνη της ταυρομαχίας από έναν από τους καλύτερους ταυρομάχους της εποχής του. Το 1941 εργάστηκε στην ταινία του Ρούμπεν Μαμούλιαν Αίμα και άμμος ως τεχνικός σύμβουλος στα θέματα της ταυρομαχίας και, αφού συνέχισε για λίγο ως βοηθός σκηνοθέτης, από το 1944 αρχίζει να σκηνοθετεί ο ίδιος. Εκτός από τις ενδιαφέρουσες αστυνομικές ταινίες (στο πνεύμα του φιλμ νουάρ), που γυρίζει στις δεκαετίςς του ’40 και ’50, ο Μπέτικερ σκηνοθετεί και ένα αριθμό γουέστερν με τον Ράντολφ Σκοτ, που αποδεικνύουν το μεγάλο του ταλέντο και την επιτυχία του στη δημιουργία ολοκληρωμένων χαρακτήρων. Τα γουέστερν αυτά, γυρισμένα στην περίοδο 1956-1960, αποδεικνύονται σήμερα από τα καλύτερα παραδείγματα κλασσικού γουέστερν και το όνομα Μπέτικερ παίρνει θέση πλάι σ’ εκείνο του Χάουορντ Χοκς, του Άντονι Μαν ή του Ντέλμερ Ντέιβς.

ride lonesome2

Το 1956 γυρίζει το εξαιρετικό γουέστερν, Η συμμορία των επτά δολοφόνων (Seven Men From Now), που έκανε τον Γάλλο κριτικό Αντρέ Μπαζέν να το χαρακτηρίσει το πιο απλό και όμορφο γουέστερν που γυρίστηκε μεταπολεμικά στην Αμερική. Το γουέστερν αυτό σημαδεύει τη συνεργασία του Μπέτικερ με τον Ράντολφ Σκοτ, ηθοποιό που φυσιογνωμικά αλλά και γενικά σε τρόπο συμπεριφοράς και ομιλίας, συγγένευε με τους θρυλικούς ήρωες της Άγριας Δύσης. Πρωταγωνιστής στα γουέστερν του Μπέτικερ είναι ο μοναχικός ήρωας που έκανε την εμφάνιση του στον κινηματογράφο από την εποχή των βουβών γουέστερν του Γουίλιαμ Σ. Χαρτ (η ομοιότητα του Ράντολφ Σκοτ με τον Χαρτ είναι πραγματικά καταπληκτική), και όπως και σ’ εκείνα, τον βλέπουμε, στο τελευταίο πάντα πλάνο, μόνο να εγκαταλείπει, καβάλα στο άλογό του, την πόλη στην οποία καταφθάνει στην αρχή της ταινίας, έχοντας στο μεταξύ βοηθήσει τους αδύναμους και να βάλει κάποια τάξη στις παράνομες πόλεις των συνόρων. Μοναχικός καβαλάρης, σύμβολο του τυχοδιώκτη Αμερικανού που κατάφερε να «δαμάσει» την Άγρια Δύση, ο «μπετικερικός» ήρωας κινείται συνήθως από εκδίκηση για τη δολοφονία της γυναίκας του και την εξόντωση των δολοφόνων της, παραμένοντας, ταυτόχρονα, πιστός όχι μόνο στους κανόνες του είδους αλλά και στους κανόνες τιμής και μιας συγκεκριμένης ηθικής, που κυριαρχούσαν στα γουέστερν της τότε δεκαετίας.

Το ενδιαφέρον στα γουέστερν αυτά του Μπέτικερ (Η συμμορία των 7 δολοφόνων, The Tall T, Decision at Dawn, Buchanan Rides Alone, Comanche Station, Ride Lonesome) είναι το ταξίδι του ήρωα και οι συναντήσεις του με διάφορους χαρακτήρες, βασικά «κακούς» αλλά με ενδιαφέροντα ανθρώπινα στοιχεία. Οι κακοί του Μπέτικερ δεν μοιάζουν με τους κακούς των περισσότερων γουέστερν: το χιούμορ τους, ο τρόπος με τον οποίο δέχονται τους κανόνες του παιχνιδιού (με επιστέγασμα συνήθως την τελική αναμέτρηση που καταλήγει στον θάνατό τους) μας δίνει την ευκαιρία να εμβαθύνουμε στους χαρακτήρες τους και να γνωρίσουμε την ανθρώπινη πλευρά τους. Ο Λι Μάρβιν στη Συμμορία των 7 δολοφόνων, ο Ρίτσαρντ Μπουν και ο Σκιπ Χομάϊερ στο The Tall T, οι Περνέλ Ρόμπερτς και Τζέιμς Κόμπερν στο Ride Lonesome, o Κρεγκ Στίβενς στο Buchanan Rides Alone, ο Κλoντ Έικινς και ο Ρίτσαρντ Ραστ στο Comanche Station, είναι χαρακτήρες που παίρνουν ξεχωριστή θέση στην πινακοθήκη των τύπων του Φαρ Ουέστ.

INTERNATIONAL FEDERATION OF FILM CRITICS (FIPRESCI)

Sycheva cataloge photoAlena Sycheva
Russia
Film critic, program director, film expert, producer of animated films. Studied history, theory of cinema and film criticism. Worked as lecturer, instructor, coach, programmer, journalist, organized and lead own cinema club and cinema school. Author of more than 400 articles in mass media, popular science publications, encyclopedias. Program director and member of the jury of several Russian and international festivals, as well as member of the FIPRESCI Jury. Founder of the Paranoid animation studio (2019), which is developing original animated series for children and adults.

 

 


Vecdi Sayar photoVecdi Sayar
Turkey
Film critic, art director. Worked as scenographer at private and public theatres and art director in cinema and TV. Initiator of Istanbul International Film Festival, he worked as Artistic Director for more than 10 years. He was appointed as the Artistic Director at Expo 92, Sevilla and at Habitat Conference in Istanbul 1996, as the Counsellor of the Minister of Culture and then as the Counselor for Culture at Turkish Embassy in Paris. Created many international and interdisciplinary festivals in Turkey (Artistic Director) and realised Turkish Film Festivals at NFT London, MOMA New York, Cineteca Madrid, among others. Juror at national and international festivals and freelance chronicler for several dailys and film magazines.

 

 

tasos-goudelisTassos Goudelis
Greece
Tasos Goudelis was born in Athens in 1949. He is a writer, a film critic and a director. He has written eight short story collections and a novel. He was awarded the National Literature Award and the Award of the literary magazine “Diavazo”. He is the coeditor of the cultural magazine TO DENTRO. He has written several books for film directors and many of his articles regarding cinema have been published in newspapers and magazines. He has taught History of Cinema and Screenwriting Techniques at Higher Educational Film Schools and Private Film Schools. He has directed four short films.

 

 --------------------------------------------------

GREEK FILM CRITICS ASSOCIATION JURY

Dimitris Koliodimos
Yerasimos Vakros
Thodoros Soumas

--------------------------------------------------

PANORAMA JURY

Antonis Boskoitis (Cinematographer, journalist)
Elisavet Chronopoulou (film director, writer, screenwriter)
Stathis Valoukos (writer, screenwriter)

--------------------------------------------------

ATHINORAMA MAGAZINE READERS’ JURY

 

 

TRIANON

21 Kodrigtonos str. & 101st Patision str. (near Victoria METRO station)

Tel.: 210-8215469

 

-------

 

ANDORA

117 Sevastoupoleos str. (near Panormou METRO station)

Tel.: 210-6980796

 

------------------------------------------------------------------

 

General Entry Fee: 6€

 

Personalized Festival Pass valid for 5 screenings: 20€

 

 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Free tickets for the unemployed and people with disabilities

 

This year the Panorama of European Cinema offers 8 free tickets per screening for people with disabilities or those currently unemployed. These tickets will be available at the theatres, 45 minutes before the beginning of each screening and in order of demand until they run out. To claim this offer, one must present to the theatre: valid unemployment card/or disability card and identity card.


The above free tickets for the unemployed and people with disabilities are not valid for the Opening and Closing Ceremony.

panorama-1small
panorama-2small
panorama-4small
panorama-5small
panorama-6small
panorama-7small
panorama-8small
panorama-9small
panorama-10small
panorama-11small
panorama-14small
panorama-15small
panorama-16small
panorama-17small
panorama-19small
 21st-panorama-poster
 22th-panorama-poster-
 24th-panorama-poster
 25th-Panorama-Poster

 26th-Panorama-Poster

 27th-panorama-high-res-poster

 28th-Panorama-poster

 

Organizer: Centre of European Cinema
                  Lefkosias 4, Athens, Greece | Tel: 210-8676671 | Facebook

Festival Director: Ninos Mikelidis

Coordination: Lela Mikelidis

Program Coordination: Maria Karayannaki

Film Trafficking: Panagiotis Giannelis 

Communication - Press Office: CITY OWLS - Tina Pappas
Support: Andreas Mandas 

Social Media - Catalogue - Website - Creative Director: Elias Katirtzigianoglou
Support: Graziella Roussou
Atelier: Tonia Lambrianou

Texts: Ninos Mikelidis, Panagiotis Giannelis, Graziella Roussou, Elias Katirtzigianoglou 

Translations: Graziella Roussou

Head of Volunteers:: Graziella Roussou, Panagiotis Giannelis

Page 34 of 34