CORPORATE

Γαλλία/France, 2017, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Nicolas Silhol | Σεν./Scr.: Nicolas Silhol, Nicolas Fleureau | Φωτ./Cin.: Nicolas Gaurin | Μοντ./Ed.: Florence Bresson | Μουσ./Mus.: Mike Kourtzer, Fabien
Kourtzer, Alexandre Saada | Hθ./Cast: Emilie Tesson-Hansen, Stéphane Froncart, Vincent Marie Borrel, Céline Sallette, Lambert Wilson, Stéphane De Groodt | Παρ./ Prod.: Kazak Productions, Auvergne-Rhône-Alpes Cinéma | Διανομή/Distribution: Indie Sales Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Διάρκεια/Dur.: 95’

Η Εμιλί, μία εκ των διευθυντών Ανθρώπινου Δυναμικού στην πολυεθνική Esen, ξεχωρίζει για την ικανότητά της να πείθει τους εργαζόμενους ή τα στελέχη που κρίνονται περιττοί, να παραιτηθούν. Εκτελεί το καθήκον της χωρίς καμία ηθική αναστολή, μέχρι την ημέρα που ένας από αυτούς τους υπαλλήλους, αυτοκτονεί πηδώντας από το παράθυρο του γραφείου του. Βαθιά αναστατωμένη από αυτή την τραγωδία, η Εμιλί θα συνειδητοποιήσει σύντομα ότι η εταιρεία επιδιώκει να της φορτώσει όλη την ευθύνη για την αυτοκτονία.

Η ταινία θα προβληθεί και με αγγλικούς υπότιτλους. 

Τριάντα χρόνια πριν, τον Σεπτέμβρη του 1988, όταν ξεκινούσαμε, ως μια από τις εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, με αφορμή του Έτους Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης που είχε εξαγγείλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου είχε βάλει στόχο του την προβολή, και την με κάθε τρόπο προώθηση, του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, με επίκεντρο πάντα και τον ελληνικό.

«Γιατί ευρωπαϊκός κινηματογράφος;», έγραφα τότε στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου. «Γιατί εδώ βρίσκονται οι ρίζες μας, αλλά κι οι ρίζες όλου του κινηματογράφου. Εδώ βρίσκονται οι αδερφοί Λιμιέρ, αλλά και ο θαυματοποιός Ζορτζ Μελιές, οι πρωτοπόροι της σχολής του Μπράιτον, ο Ζεκά και ο Αντρέ Ντιντ, ο Μαξ Λίντερ και ο Λουί Φεγιάντ. Εδώ φτιάχτηκαν το «Ταξίδι στη Σελήνη» και ο «Φαντομάς», ο «Νικ Κάρτερ» και το «Κβο Βάντις. Από ‘δω άντλησαν ο Έντουιν Πόρτερ και ο Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ, ο Τσάρλι Τσάπλιν και ο Τόμας Ινς. Για να δώσουν πίσω τη σκυτάλη στον Βίκτορ Σγιέστρεμ και τον Μόρις Στίλερ, στον Φριτς Λανγκ και τον Φρίντριχ Μούρναου, στον Σεργκέι Αϊζενστάιν και τον Βσέβολντ Πουντόβκιν και στους πρωτοπόρους της γαλλικής αβάν-γκαρντ.»

Αυτό τον κινηματογράφο θελήσαμε να γιορτάσουμε τότε, κι αυτό τον κινηματογράφο εξακολουθούμε να γιορτάζουμε όλα αυτά τα χρόνια κι ελπίζω να μπορέσουμε να γιορτάζουμε και στο μέλλον. Τη δύναμη, την ομορφιά του, την εκπληκτική στα 120 τόσα χρόνια ιστορία του, το πλούσιο παρελθόν του, αλλά και τις δυνατότητές του, το όνειρο αυτό που μας προσφέρει, ένα όνειρο όμως όχι για να μας αποκοιμίζει – όπως προσπαθούν κάποιες κινηματογραφίες – αλλά για να μας αφυπνίζει, να μας κάνει να διερωτόμαστε, να ψαχνόμαστε, να προβληματιζόμαστε. Μαζί και να ψυχαγωγούμαστε.

Όπως σημείωνε τότε, στον ίδιο κατάλογο του 1988, και ο Σεραφείμ Φυντανίδης, ο άνθρωπος που αγάπησε και στήριξε ολόθερμα το Πανόραμα, όσο βρισκόταν στην «Ελευθεροτυπία»: «Άλλοι ανοίγουν ραδιοφωνικούς σταθμούς, άλλοι προγραμματίζουν τηλεοπτικά κανάλια, άλλοι αγοράζουν τράπεζες, εφημερίδες και περιοδικά. Αλλά εμείς, εδώ στην «Ελευθεροτυπία», επιμένουμε αλά παλαιά… Γιατί πόσο θα κρατήσει η ζωή μας; «Είμαστε από την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα», έτσι δεν λέει ο Πρόσπερο στην «Τρικυμία»; Έτσι λοιπόν, διαλέξαμε κι εμείς το ΟΝΕΙΡΟ. Δηλαδή τον κινηματογράφο».

Αυτό λοιπόν το ΟΝΕΙΡΟ, που συνεχίζουμε με την ίδια αγάπη και φέτος, μας προσφέρει μια ακόμη νέα ματιά στο σύγχρονο ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Αυτόν που συνήθως δεν βλέπουμε – και που έπρεπε να βλέπουμε – στις αίθουσες. Κινηματογράφο από χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ρωσία, η Ιρλανδία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Γερμανία, και βέβαια, η Ελλάδα. Αλλά, ταυτόχρονα και μια επιστροφή στις ρίζες, στην πλούσια ιστορία του, με το μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Λουκίνο Βισκόντι. Ευκαιρία να ξαναδούμε σε αποκαταστημένες κόπιες αριστουργήματα όπως «Ο Ρόκο και τ’ αδέρφια του» και «Θάνατος στη Βενετία» και όλα τα άλλα σημαντικά έργα του μεγάλου αυτού δημιουργού, από τη νεορεαλιστική του περίοδο, με την κλασική «Γη τρέμει» και το «Ossessione» ως τα τελευταία του αριστουργήματα, τη «Γοητεία της αμαρτίας» και τον «Αθώο».

Στο φετινό πρόγραμμα και ένα αφιέρωμα στο μαυρόασπρο φιλμ, με τον τίτλο «Η γοητεία του μαυρόασπρου στον ελληνικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο», αφιέρωμα που διοργανώνεται σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ), με ταινίες που γυρίστηκαν και εξακολουθούν να γυρίζονται τις τελευταίες δεκαετίες σε μαυρόασπρο φιλμ παρόλο που από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 κι ύστερα, έχει επιβληθεί το χρώμα. Θέμα, αξίζει να σημειώσω, που έχει εμπνεύσει και επτά νέους εικαστικούς για την έκθεση που παρουσιάζουμε, μέχρι και τις 9 Νοεμβρίου, με τον τίτλο «Black Beauty: η γοητεία του μαυρόασπρου στον κινηματογράφο», στην γκαλερί STOArt» (στη Στοά Κοράη).

Όπως και κάθε χρόνο, στο 30ο Πανόραμα, δεν λείπει και η βουβή ταινία με συνοδεία ζωντανής μουσικής. Φέτος η επιλογή έπεσε στο μεγάλο αριστούργημα του Γκρίφιθ, «Μισαλλοδοξία» (1916), που προβάλλεται, με τα αρχικά του φίλτρα (όπως παρουσιαζόταν την εποχή που γυρίστηκε) στο Μέγαρο Μουσικής. Έργο που επηρέασε σημαντικά τον κινηματογράφο στις δεκαετίες που ακολούθησαν – με τον Πουντόβκιν και τον Αϊζενστάιν να το μελετούν διεξοδικά πριν γυρίσουν τα δικά τους αριστουργήματα. Με μουσική που έγραψε ο τακτικός συνεργάτης του φεστιβάλ, Νίκος Πλάτανος. Τέλος, η μικρού μήκους ταινία εκπροσωπείται από ταινίες των σπουδαστών της «HORME Pictures» και του New York College, ταινίες μέσα από τις οποίες κάποια στιγμή θα αναδυθούν τα νέα ταλέντα του κινηματογράφου μας.

Νίνος Φένεκ Μικελίδης.
Διευθυντής του Πανοράματος

down-by-law-player-1920x1080

Down by law

ΗΠΑ, Γερμανία/ USA, Germany, 1986, μ/α / b&w

Σκην./ Dir: Jim Jarmusch | Σεν./ Scr: Jim Jarmusch | Φωτ./Cin: Robby Müller | Μοντ./Εd: Melody London | Μουσ./Mus: John Lurie | Ηθ./ Cast: Tom Waits, John Lurie, Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Ellen Barkin | Παρ/ Prod: Black Snake, Grokenberger Film Produktion, Island Pictures | Διάρκεια/ Dur: 107’

Ο Τζακ, ένας μαστρωπός, και ο Ζακ, ένας άνεργος ντισκ τζόκεϊ, φυλακίζονται για ένα έγκλημα που δεν διέπραξαν και καταλήγουν στο ίδιο βρώμικο κελί σε μια φυλακή στη Νέα Ορλεάνη. Αμέσως συμφωνούν ότι δεν χωνεύουν ο ένας τον άλλο και αποφασίζουν να μην μιλούν μεταξύ τους. Μέχρι που εμφανίζεται ο Ρομπέρτο,
ένας Ιταλός μετανάστης που δεν μιλάει καλά αγγλικά, και επαναλαμβάνει όποια έκφραση πιάσει το αυτί του φλυαρώντας ασταμάτητα. Μια μέρα τους παρουσιάζει ένα σχέδιο απόδρασης… Μαύρο χιούμορ, ευρηματικό σενάριο και αξέχαστες σκηνές σε μία από τις καλύτερες στιγμές του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά. H τρίτη
ταινία του Τζάρμους, και αυτή που τον έκανε διάσημο.

katastasipragmatwn

Der stand der dinge

Δ.Γερμανία/W.Germany, Η.Π.Α./U.S.A., Πορτογαλία/Portugal, 1982, b&w

Σκην./Dir.: Wim Wenders. Σεν./Scr.: Wim Wenders, Robert Kramer, Josh Wallace. Φωτ./Cin.: Henri Alekan, Fred Murphy, Martin Schäfer. Μοντ./Ed.: Jon Neuburger, Peter Przygodda, Barbara von Weitershausen. Μουσ./Mus.: Jim Jarmusch, Jürgen Knieper. | Ηθ./Cast: Isabelle Weingarten, Rebecca Pauly, Jeffrey Kime. | Παρ./ Prod.: Artificial Eye, Gray City, Musidora Films. Διάρκεια/Dur.: 121΄

Ένα κινηματογραφικό συνεργείο στην Πορτογαλία γυρίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας σχετικά με τους επιζώντες μετά την Αποκάλυψη στη Γη, με τίτλο «The Survivors». Τα γυρίσματα σταματούν όταν η παραγωγή στερεύει από πόρους και φιλμ. Τότε θα αρχίσει ένα ταξίδι για την αναζήτηση του παραγωγού της ταινίας
που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.

 Η ΑΣΗΜΑΝΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΠΑΥΛΗ-ΧΑΠΕΣΙΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣΦΤ2

The insignificant life of Helen Pavli

Κύπρος/ Cyprus, 2017, μ/α / b&w

Σκην./ Dir: Μιχάλης Χαπέσιης,/Μichael Hapeshis | Σεν./ Scr: Μιχάλης Χαπέσιης/ Michael Hapeshis | Φωτ./Cin: Μιχάλης Χαπέσιης/Michael Hapeshis, Νικ Μίλνερ/Nic Milner | Μοντ./Εd: Μιχάλης Χαπέσιης/Μichael Hapeshis | Μουσ./Mus: Μαρίνα Λίτου/ Marina Litou | Ηθ./ Cast: Δημήτρης Αντρέας/Dimitri Andreas, Αντρέας Καρράς/Andreas Karras, Jake Marshal/Tζέικ Μάρσαλ, Άννα Σάββα/ Anna Savva, Ελεάνα Κιτιεύς/ Eleana Kitiefs| Παρ/ Prod: Acanthus Films, Μιχάλης Χαπέσιης,/Μichael Hapeshis| Διάρκεια/ Dur: 16’

Υπό την απειλή του Brexit και υπό τον συνεχή βομβαρδισμό διαφημιστικών μηνυμάτων από τον Ελληνικό Ραδιοσταθμό του Λονδίνου, μια οικογένεια πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενεάς Ελλήνων Κυπρίων του Λονδίνου αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα με τον ηλικιωμένο πατέρα που πάσχει από άνοια και τα δύο παιδιά τους
που ζουν στον δικό τους κόσμο.

Στην ταινία απονεμήθηκε Εύφημος Μνεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 40ού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

risalto1

Onslaught

Ελλάδα/Greece, 2016, μ/α/b&w.

Σκην./Dir.: Βασίλης Βαφέας/Vassilis Vafeas | Σεν./Scr.: Βασίλης Βαφέας/Vassilis Vafeas | Φωτ./Cin.: Κωστής Γκίκας/Kostis Gikas | Μοντ./Ed.: Saifentin Salim | Μουσ./ Mus.: Θάνος Μικρούτσικος/Thanos Mikroutsikos | Ηθ./Cast: Νίκος Πουρσανίδης/Nikos Poursanidis, Αμαλία Αρσένη/Amalia Arseni, Τάκης Παπαματθαίου/
Takis Papamattheou, Μαργαρίτα Πανουσοπούλου/Margarita Panousopoulou, Ρίτα Αντωνοπούλου/Rita Antonopoulou | Παρ./Prod.: Σίγμα Φιλμ/Sigma Film, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου/Greek Film Center, ΕΡΤ/ERT, Τonikon, Σκλαβής/ Sklavis & Co., Κωστής Γκίκας/Kostis Gikas | Διάρκεια/Dur.:78'

Ένας νεαρός σκηνοθέτης του θεάτρου και της τηλεόρασης ζει ανάμεσα σε δύο κόσμους. Από τη μία μεριά είναι ο κόσμος του θεάματος, γεμάτος λάμψη και γοητεία, που στηρίζεται στους τρεις πυλώνες της κοινωνίας μας, δηλαδή σεξ, χρήμα και εξουσία. Από την άλλη, ο οικογενειακός του περίγυρος που αντιμετωπίζει δύσκολες οικονομικές συνθήκες, οι οποίες επιδεινώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις, που ούτως ή άλλως είναι περίπλοκες και τραυματικές. Κι όλα αυτά θα γίνουν ακόμα πιο εφιαλτικά, όταν η πολιτική κατάσταση στη χώρα γίνει επικίνδυνη με την εγκαθίδρυση μιας δικτατορίας.

Την ταινία θα προλογίσει ο σκηνοθέτης. Θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

Mikri Arktos

Ursa Minor

Ελλάδα/Greece, 2015, μ&α/b&w

Σκην./Dir.: Ελισάβετ Χρονοπούλου/Elissavet Chronopoulou | Σεν./Scr.: Ελισάβετ Χρονοπούλου/Elissavet Chronopoulou | Φωτ./Cin.: Χρήστος Αλεξανδρής/Christos Alexandris | Μοντ./Ed.: Ελισάβετ Χρονοπούλου/Elissavet Chronopoulou | Μουσ./Mus.: Yannis Kokiasmenos | Hθ./Cast: Σοφία Γεωργοβασίλη/Sofia Georgovassili, Γιάννης Κοκιασμένος/Yannis Kokiasmenos, Διώνη Κουρτάκη/Dioni Kourtaki | Παρ./Prod.: Ελισάβετ Χρονοπούλου/Elissavet Chronopoulou | Διάρκεια/Dur.: 86’

Σε ένα ξενοδοχείο, ένας άντρας συλλαμβάνεται, ενώ το αναίσθητο σώμα μιας κοπέλας μεταφέρεται στο ασθενοφόρο. Μέσα στο περιπολικό που τον μεταφέρει στο αστυνομικό τμήμα, ο άντρας ανακαλεί το διάστημα των τελευταίων μηνών, προσπαθώντας να καταλάβει τι πήγε λάθος. Μία σειρά από υποκειμενικά μονοπλάνα, σε έναν πειραματισμό της κινηματογραφικής γλώσσας, αποκαλύπτουν την προσπάθεια δύο ανθρώπων να αγαπηθούν, σε μία σχέση που η αλήθεια καταστρέφει τα πάντα.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Αφήγησης στο φεστιβάλ του Τορόντο (2016).

Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

maxairovgaltis 19 oikonomidis

Κnifer

Ελλάδα/Greece, Kύπρος/Cyprus, 2010, μ/α/b&w.

Σκην./Dir.: Γιάννης Οικονομίδης/Yannis Economides | Σεν./Scr.: Γιάννης Οικονομίδης/ Yannis Economides, Δώρης Αυγερινόπουλος/Doris Avgerinopoulos | Φωτ./Cin.: Δημήτρης Κατσαΐτης/Dimitris Katsaitis | Μοντ./Ed.: Ιωάννης Χαλκιαδάκης/Ioannis Chalkiadakis | Ηθ./Cast: Στάθης Σταμουλακάτος/Stathis Stamoulakatos, Βαγγέλης Μουρίκης/Vangelis Mourikis, Μαρία Καλλιμάνη/ Maria Kallimani | Παρ./Prod.:Πάνος Παπαχατζής/Panos Papahadzis | Διάρκεια/Dur.:108΄

Ο Νίκος περνάει ανιαρά τις μέρες του στην επαρχία χωρίς παρόν και χωρίς μέλλον. Μετά τον θάνατο του πατέρα του, ο θείος του τον παροτρύνει να εγκαταλείψει την Πτολεμαΐδα και να έρθει στην Αθήνα. Του προσφέρει στέγη, διατροφή και μια εύκολη δουλειά. Ο Νίκος δέχεται τελικά, για να βρεθεί ξαφνικά μπλεγμένος σε μια παράξενη κατ’ οίκον εργασία, απομονωμένος σ’ ένα «γκρίζο» προάστιο της πόλης με μόνη παρέα τον θείο και τη θεία του. Παράλληλα, οι ισορροπίες ανάμεσα στους τρεις αρχίζουν ν’ αλλάζουν...

H ταινία κέρδισε 4 Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Μοντάζ) καθώς και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Los Angeles Greek Film Festival.

Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

morphine

Still Looking for Morphine

Ελλάδα/Greece, 2001, μ&α/b&w

Σκην./Dir.: Γιάννης Φάγκρας/Yannis Fagras | Σεν./Scr.: Διασκευή από το ομώνυμο βιβλίο της Νικόλ Ρούσσου/Adapted from the book of same name by Nicole Roussou, Γιάννης Φάγκρας/Yannis Fagras | Φωτ./Cin.: Παναγιώτης Σαλαπάτας/ Panayotis Salapatas | Μοντ./Ed.: Γιάννης Φάγκρας/Yannis Fagras | Μουσ./Mus.: BD Foxmoor, Sadahzinia | Hθ./Cast: Εκάβη Ντούμα/Ekavi Ntouma, Κατερίνα Φάγκρα/Katerina Fagra, Νίκος Πομώνης/Nikos Pomonis, Ιωσήφ Πολυζωίδης/ Iosif Polizoidis | Παρ./Prod.: Δύο Χάδια/Two Stroke Films | Διάρκεια/Dur.: 119’

Μια κοπέλα-αγοροκόριτσο οδηγεί τη μοτοσικλέτα της ανάμεσα σε πραγματικούς και φανταστικούς κινδύνους, παλεύοντας να μείνει αλώβητη. Το τέλος της αθωότητας έχει ήδη ξεκινήσει και ένα νέο μονοπάτι, σκοτεινό και ελπιδοφόρο, στέκεται σαν τα πλοία που βλέπει από το παράθυρό της. Μια βίαιη πράξη θα
ωθήσει το κορίτσι στην ενηλικίωση και θα την οδηγήσει σε μια νέα ζωή όπου, αν και επώδυνα, όλα είναι δυνατά.

H ταινία κέρδισε το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) στο 42o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2001, ενώ το περιοδικό Sight & Sound τη συμπεριέλαβε στα «75 κρυμμένα διαμάντια» της παγκόσμιας κινηματογραφίας.

Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

no budget story

Ελλάδα/Greece, 1997, μ/α/b&w.

Σκην./Dir.: Ρένος Χαραλαμπίδης/Renos Charalambidis | Σεν./Scr.: Ρένος Χαραλαμπίδης/Renos Charalambidis | Φωτ./Cin.: Δημήτρης Κορδελάς/Dimitris Kordelas | Μοντ./Ed.: Ντίνος Βαμβακούσης/Dinos Vamvakousis | Ηθ./Cast: Ρένος Χαραλαμπίδης/Renos Charalambidis, Γιάννης Μποτσαντζόγλου/Yannis Bostantzoglou, Δήμητρα Παπαδήμα/Dimitra Papadima, Βάνα Πεφάνη/Vana Pefani, Γιώργος Βουλτάτζης/Yorgos Voultatzis | Παρ./Prod.: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου/ Greek Film Center, Sunlight, Νίκος Βεργέτης/Nikos Vergetis | Διάρκεια/Dur.:78'

Προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα για την παραγωγή της πρώτης του ταινίας, ένας νεαρός άνδρας ζητάει βοήθεια από έναν κινηματογραφικό παραγωγό. Ο παραγωγός όμως έχει ασχοληθεί με ταινίες πορνό και πλέον η κύρια απασχόλησή του είναι το εμπόριο ναρκωτικών. Ο νεαρός σκηνοθέτης θα πρέπει να γίνει βαποράκι για να πάρει τα λεφτά που του υποσχέθηκαν για την ταινία του.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κωνσταντινούπολης, ενώ ο Γιώργος Βουλτάτζης κέρδισε το Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Την ταινία θα προλογίσει ο σκηνοθέτης. Θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

Σελίδα 7 από 34