Death of a man in the Balkans

Σερβία/Servia, 2012, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Miroslav Momcilovic. Σεν./Scr.: Miroslav Momcilovic. Φωτ./Cin: Miladin Colakovic. Μοντ./Ed.: Ivan Vladimirov. Μουσ./Mus.: Aleksandar Kovacevic, Predrag Sarovic. Ηθ./Cast: Emir Hadzihafizbegovic, Radoslav Milenkovic, Natasa Ninkovic, Ljubomir Bandovic. Παρ./Prod: Miroslav Momcilovic. Διάρκεια/Dur.: 80΄.

Στην πρώτη σκηνή αυτής της κατάμαυρης κωμωδίας, ένας άντρας αυτοκτονεί, μέσα στο διαμέρισμα του, πυροβολώντας το εαυτό του στο κεφάλι. Κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης ταινίας, οι γείτονες μαζεύονται στο διαμέρισμα, συζητάνε για την σεξουαλικότητα του αυτόχειρα, για το κατά πόσο η αυτοκτονία του θα επηρεάσει τα ενοίκια στη πολυκατοικία, κ.α. Σε ένα σταθερό μονοπλάνο, σε αληθινό χρόνο, η ταινία αναλύει τη βαλκανική ιδιοσυγκρασία, με εκκεντρικό χιούμορ και κοφτερές ατάκες.

 Death of a Man in the balkans

 

 

Ride Lonesome

ΗΠΑ/USA, 1959, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Budd Boetticher. Σεν./Scr.: Burt Kennedy. Φωτ./Cin.: Charles Lawton Jr.. Μοντ./Ed.: Jerome Thoms. Μουσ./Mus.: Heinz Roemheld. Ηθ./Cast: Randolph Scott, Karen Steele, Lee Van Cleef, James Coburn. Παρ./Prod.: Budd Boetticher. Διάρκεια/Dur.: 73΄.


Ένας κυνηγός κεφαλών συνοδεύει έναν δολοφόνο στην πόλη για να κρεμαστεί, αλλά επιτρέπει στον αδελφό του άντρα να τους προλάβει για να τελέσουν μία μονομαχία σε σχέση με έναν παλιό φόνο. Στη συνέχεια στρατολογεί δύο παρανόμους για να συνεχίσει το ταξίδι του με μεγαλύτερη ασφάλεια.

ride lonesome

 

Seven men from now

ΗΠΑ/USA, 1956, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Budd Boetticher. Σεν./Scr.: Burt Kennedy. Φωτ./Cin.: William H. Clothier. Μοντ./Ed.: Everett Sutherland. Μουσ./Mus.: Henry Vars. Ηθ./Cast: Randolph Scott, Gail Russell, Lee Marvin, Walter Reed. Παρ./Prod.: Andrew V. McLaglen, Robert E. Morrison. Διάρκεια/Dur.: 78΄.

Στο πιο διάσημο γουέστερν του Μπαντ Μπέτικερ ένας πρώην σερίφης κατηγορεί τον εαυτό του για τον θάνατο της γυναίκας του κατά τη διάρκεια μίας ληστείας και ορκίζεται να εντοπίσει και να σκοτώσει τους επτά άνδρες που την οργάνωσαν. Το Seven Men From Now θεωρείται από πολλούς ως το αποκορύφωμα της τέχνης του Μπέτικερ.

seven men from now

 

Dawn of the dead Ιταλία/Italy, ΗΠΑ/USA, 1978, εγχ./col. Σκην./Dir.: George A. Romero. Σεν./Scr.: George A. Romero. Φωτ./Cin.: Michael Gornick . Μοντ./Ed.: George A. Romero. Μουσ./Mus.: Dario Argento, The Goblins. Ηθ./Cast: David Emge, Ken Foree, Gaylen Ross, Tom Savini. Παρ./Prod.: Richard P. Rubinstein. Διάρκεια/Dur.: 126΄.

Μετά το ξέσπασμα της εξαπλωνόμενης επιδημίας των ζόμπι, δύο αστυνομικοί των ειδικών δυνάμεων, ένας δημοσιογράφος και η κοπέλα του, η οποία είναι τηλεοπτική παραγωγώς, βρίσκουν καταφύγιος σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο. Τα ζόμπι δεν αργούν να εμφανιστούν πολιορκώντας το εμπορικό κέντρο και η μάχη για την επιβίωση ξεκινά. Το δεύτερο μέρος της σειράς των Ζωντανών Νεκρών του Τζώρτζ Ρομέρο (Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών, Η Μέρα των Νεκρών) είναι μία αιματηρή και άγρια καταγραφή της ανθρωπότητας και παράλληλα μία αλληγορία για τον καταναλωτισμό.

dawn of the dead

 

 

 

Η ταινία τρόμου αποτελεί ένα υποτιμημένο και παρεξηγημένο είδος. Είτε διότι κάποιοι το κατατάσσουν αμέσως σε μία κατηγορία πιο κάτω από το υπόλοιπο σινεμά, είτε διότι το μεγαλύτερο μέρος των οπαδών του αγκαλιάζει μόνο αισθητικά το σκοτάδι και το αίμα και όχι ουσιαστικά. Εδώ όμως υπάρχουν τα εξής ερωτήματα: Πώς αλλιώς θα μπορούσε ο κινηματογράφος να εικονοποιήσει την πολιτική και κοινωνική βία στα καταναλωτικά 70ς αν όχι μέσα από το αιματοκύλισμα του Dawn of the Dead του Ρομέρο; Πώς αλλιώς να δείξεις την βία της μοναξιάς αν όχι με τον αγωνιώδη τρόμο του Audition του Μίικε; Πώς να δεις τον πόλεμο του Βιετνάμ ως μία υπόθεση πολύ προσωπική, βαθιά μέσα στον αμερικάνικο ψυχισμό και όχι στην άλλη άκρη του κόσμου αν όχι μέσα από το The Last House on the Left του Κρέιβεν;      

                          audition6
hellraiser small

Υπάρχει άλλος δρόμος προς το υποσυνείδητο, πιο τρομακτική αποτύπωση της θέλησης για δύναμη, πιο αντάξια του Μαρκησίου Ντε Σαντ αποτύπωση της σεξουαλικότητας από το Hellraiser του Μπάρκερ;


Οι ταινίες φρίκης περιορίζονται στο αίμα μόνο για όσους δεν θέλουν να δουν πιο πέρα. Στην πραγματικότητα αποτελούν την πιο ειλικρινή και απενοχοποιημένη έκφραση του ανθρώπινου ψυχισμού και της εκάστοτε πολιτικοκοινωνικής φάσης. Είναι στην ουσία εκφραστές των φόβων της εποχής τους (και της εποχής μας). Και ο ρόλος τους είναι να μας θυμίζουν ότι υπάρχουν λόγοι να φοβόμαστε αλλά και να λειτουργούν ως εκτόνωση των φόβων μας.

 

Ενόσω περνάει ο καιρός, ο Μπαντ Οσκαρ Μπέτικερ (1916-2001), ένας μοναχικός, παραμελημένος την εποχή του σκηνοθέτης, γίνεται ολοένα και πιο γνωστός, με αποτέλεσμα το έργο του να θαυμάζουν σήμερα σκηνοθέτες όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Κλιντ Ιστγουντ. Στα έξι συναρπαστικά γουέστερν που γύρισε στη δεκαετία του ’50, και που προβάλλονται σ’ αυτό το αφιέρωμα, όλα με πρωταγωνιστή τον Ράντολφ Σκοτ, ο Μπέτικερ εκμεταλλεύτηκε τους ανοιχτούς, βραχώδεις, αφιλόξενους χώρους της αμερικανικής Δύσης, για να τοποθετήσει τις απλές, πάντα θαυμάσιες ιστορίες του (συχνά σε σενάριο του Μπαρτ Κένεντι), που, παρά το χαμηλό κόστος τους, κατάφερνε να τους δίνει το εύρος και την ομορφιά των καλύτερων ταινιών Α’ κατηγορίας του είδους.

 

seven men from now2

Ο Μπάντ Μπέτικερ έζησε τα εφηβικά του χρόνια στο Μεξικό κι έμαθε την τέχνη της ταυρομαχίας από έναν από τους καλύτερους ταυρομάχους της εποχής του. Το 1941 εργάστηκε στην ταινία του Ρούμπεν Μαμούλιαν Αίμα και άμμος ως τεχνικός σύμβουλος στα θέματα της ταυρομαχίας και, αφού συνέχισε για λίγο ως βοηθός σκηνοθέτης, από το 1944 αρχίζει να σκηνοθετεί ο ίδιος. Εκτός από τις ενδιαφέρουσες αστυνομικές ταινίες (στο πνεύμα του φιλμ νουάρ), που γυρίζει στις δεκαετίςς του ’40 και ’50, ο Μπέτικερ σκηνοθετεί και ένα αριθμό γουέστερν με τον Ράντολφ Σκοτ, που αποδεικνύουν το μεγάλο του ταλέντο και την επιτυχία του στη δημιουργία ολοκληρωμένων χαρακτήρων. Τα γουέστερν αυτά, γυρισμένα στην περίοδο 1956-1960, αποδεικνύονται σήμερα από τα καλύτερα παραδείγματα κλασσικού γουέστερν και το όνομα Μπέτικερ παίρνει θέση πλάι σ’ εκείνο του Χάουορντ Χοκς, του Άντονι Μαν ή του Ντέλμερ Ντέιβς.

ride lonesome2

Το 1956 γυρίζει το εξαιρετικό γουέστερν, Η συμμορία των επτά δολοφόνων (Seven Men From Now), που έκανε τον Γάλλο κριτικό Αντρέ Μπαζέν να το χαρακτηρίσει το πιο απλό και όμορφο γουέστερν που γυρίστηκε μεταπολεμικά στην Αμερική. Το γουέστερν αυτό σημαδεύει τη συνεργασία του Μπέτικερ με τον Ράντολφ Σκοτ, ηθοποιό που φυσιογνωμικά αλλά και γενικά σε τρόπο συμπεριφοράς και ομιλίας, συγγένευε με τους θρυλικούς ήρωες της Άγριας Δύσης. Πρωταγωνιστής στα γουέστερν του Μπέτικερ είναι ο μοναχικός ήρωας που έκανε την εμφάνιση του στον κινηματογράφο από την εποχή των βουβών γουέστερν του Γουίλιαμ Σ. Χαρτ (η ομοιότητα του Ράντολφ Σκοτ με τον Χαρτ είναι πραγματικά καταπληκτική), και όπως και σ’ εκείνα, τον βλέπουμε, στο τελευταίο πάντα πλάνο, μόνο να εγκαταλείπει, καβάλα στο άλογό του, την πόλη στην οποία καταφθάνει στην αρχή της ταινίας, έχοντας στο μεταξύ βοηθήσει τους αδύναμους και να βάλει κάποια τάξη στις παράνομες πόλεις των συνόρων. Μοναχικός καβαλάρης, σύμβολο του τυχοδιώκτη Αμερικανού που κατάφερε να «δαμάσει» την Άγρια Δύση, ο «μπετικερικός» ήρωας κινείται συνήθως από εκδίκηση για τη δολοφονία της γυναίκας του και την εξόντωση των δολοφόνων της, παραμένοντας, ταυτόχρονα, πιστός όχι μόνο στους κανόνες του είδους αλλά και στους κανόνες τιμής και μιας συγκεκριμένης ηθικής, που κυριαρχούσαν στα γουέστερν της τότε δεκαετίας.

Το ενδιαφέρον στα γουέστερν αυτά του Μπέτικερ (Η συμμορία των 7 δολοφόνων, The Tall T, Decision at Dawn, Buchanan Rides Alone, Comanche Station, Ride Lonesome) είναι το ταξίδι του ήρωα και οι συναντήσεις του με διάφορους χαρακτήρες, βασικά «κακούς» αλλά με ενδιαφέροντα ανθρώπινα στοιχεία. Οι κακοί του Μπέτικερ δεν μοιάζουν με τους κακούς των περισσότερων γουέστερν: το χιούμορ τους, ο τρόπος με τον οποίο δέχονται τους κανόνες του παιχνιδιού (με επιστέγασμα συνήθως την τελική αναμέτρηση που καταλήγει στον θάνατό τους) μας δίνει την ευκαιρία να εμβαθύνουμε στους χαρακτήρες τους και να γνωρίσουμε την ανθρώπινη πλευρά τους. Ο Λι Μάρβιν στη Συμμορία των 7 δολοφόνων, ο Ρίτσαρντ Μπουν και ο Σκιπ Χομάϊερ στο The Tall T, οι Περνέλ Ρόμπερτς και Τζέιμς Κόμπερν στο Ride Lonesome, o Κρεγκ Στίβενς στο Buchanan Rides Alone, ο Κλoντ Έικινς και ο Ρίτσαρντ Ραστ στο Comanche Station, είναι χαρακτήρες που παίρνουν ξεχωριστή θέση στην πινακοθήκη των τύπων του Φαρ Ουέστ.

Αναλυτικά τα βραβεία του φεστιβάλ, με τη σειρά που απονεμήθηκαν στην Τελετή Λήξης του 32ου Πανοράματος, εδώ

 

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)

Sycheva cataloge photoAlena Sycheva
Ρωσία
Κριτικός κινηματογράφου, διευθύντρια προγράμματος και παραγωγός ταινιών animation. Σπούδασε Ιστορία, Θεωρία του Κινηματογράφου και Κριτικός Κινηματογράφου. Εργάστηκε ως λέκτορας, εκπαιδευτικός, καθηγήτρια, προγραμματίστρια, δημοσιογράφος, ενώ ίδρυσε και οργάνωσε το δικό της κινηματογραφικό σύλλογο και τη δική της σχολή κινηματογράφου. Περισσότερα από 400 άρθρα της έχουν δημοσιευτεί στα ΜΜΕ και είναι συγγραφέας επιστημονικών εκδόσεων και εγκυκλοπαιδειών. Έχει διατελέσει διευθύντρια προγράμματος και μέλος επιτροπών σε πολλά ρωσικά και διεθνή φεστιβάλ, καθώς και σε επιτροπές της FIPRESCI. Έχει ιδρύσει το Paranoid animation studio (2019), όπου αναπτύσσονται πρωτότυπες σειρές κινουμένων σχεδίων για παιδιά και ενήλικες.

 

 


Vecdi Sayar photoVecdi Sayar
Τουρκία
Κριτικός κινηματογράφου και καλλιτεχνικός διευθυντής. Εργάστηκε ως σκηνογράφος στο θέατρο και ως καλλιτεχνικός διευθυντής στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Υπήρξε θεμελιωτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κωνσταντινούπολης για περισσότερα από 10 χρόνια. Διορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής στην Expo 92 στη Σεβίλλη, ενώ στο Habitat Conference στην Κωνσταντινούπολη το 1996, Σύμβουλος του Υπουργού Πολιτισμού και στη συνέχεια Σύμβουλος Πολιτισμού στην τουρκική πρεσβεία στο Παρίσι. Δημιουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής διεθνών και διεπιστημονικών φεστιβάλ σε διαφορετικές πόλεις της Τουρκίας, πραγματοποίησε τουρκικά φεστιβάλ κινηματογράφου στο NFT του Λονδίνου, στο MOMA της Νέας Υόρκης και στην Cineteca της Μαδρίτης. Έχει διατελέσει μέλος επιτροπών σε εθνικά και διεθνή φεστιβάλ και ανεξάρτητος χρονικογράφος για διάφορες περιοδικές εκδόσεις και κινηματογραφικά περιοδικά (Hürriyet Daily News, Birgün Pazar, Dokuz Eylül, T24)

 

 

tasos-goudelisΤάσος Γουδέλης
Ελλάδα
Συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και σκηνοθέτης..Έχει γράψει οκτώ συλλογές διηγημάτων και ένα μυθιστόρημα. Έχει βραβευθεί με κρατικό βραβείο λογοτεχνίας και βραβείο του λογοτεχνικού περιοδικού «Διαβάζω» Είναι συνεκδότης του πολιτιστικού περιοδικού ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ. Έχει γράψει βιβλία για κινηματογραφικούς σκηνοθέτες και πολλά άρθρα για τον κινηματογράφο σε εφημερίδες και περιοδικά. Έχει διδάξει Ιστορία
του κινηματογράφου και τεχνική σεναρίου σε ανώτατες, ανώτερες και ιδιωτικές σχολές κινηματογράφου. Έχει σκηνοθετήσει τέσσερις ταινίες μικρού μήκους.

 

 --------------------------------------------------

 ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ - ΠΕΚΚ

Δημήτρης Κολιοδήμος
Γεράσιμος Βάκρος
Θόδωρος Σούμας

--------------------------------------------------

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ

Στάθης Βαλούκος (συγγραφέας, σεναριογράφος)
Αντώνης Μποσκοϊτης (Κινηματογραφιστής, δημοσιογράφος)
Ελισάβετ Χρονοπούλου (σκηνοθέτις, συγγραφέας, σεναριογράφος)

--------------------------------------------------

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

 

ΤΡΙΑΝΟΝ

 

Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101 (Μετρό Βικτώρια)

 

Tηλ.: 210-8215469

 

-----

 

ΑΝΔΟΡΑ

 

Σεβαστουπόλεως 117, Ερ. Σταυρός (Μετρό Πανόρμου)

 

Τηλ.: 210-6980796

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Τιμή εισιτηρίου (ανά προβολή): 6€

Ονομαστική Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 20€ 

 

Προπώληση
Viva.gr

Προπώληση VIVA για το Τριανον:
https://www.viva.gr/tickets/cinemas/trianon/32o-panorama-europaikou-kinimatografou/

Προπώληση VIVA για την ΑΝΔΟΡΑ: 
https://www.viva.gr/tickets/cinema/andora/32-panorama-evropaikou-kinimatografou/


-------------------------------------------------------------------------------

 

Δωρεάν εισιτήρια για ανέργους και ΑμεΑ

 

Όπως κάθε χρόνο, το 32ο Πανόραμα προσφέρει για κάθε προβολή, 8 δωρεάν εισιτήρια, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα προμηθεύονται από τα ταμεία των κινηματογράφων, 45 λεπτά πριν την έναρξη της προβολής, με σειρά προσέλευσης, μέχρι και εξαντλήσεώς τους. Για την ελεύθερη είσοδο, είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του ενδιαφερομένου (και όχι δι’ αντιπροσώπου), η επίδειξη της επικυρωμένης και σε ισχύ κάρτα ανεργίας ή ΑμεΑ, καθώς και η αστυνομική ταυτότητά του.

Τα δωρεάν εισιτήρια ανέργων/ΑΜΕΑ δεν ισχύουν για τις προβολές Έναρξης και Λήξης.

Διοργάνωση: Κέντρο Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
                      Λευκωσίας 4, Αθήνα | Τηλ: 210-8676671 | Facebook

Διευθυντής Φεστιβάλ: Νίνος Μικελίδης

Συντονισμός: Λέλα Μικελίδη

Συντονισμός Προγράμματος : Μαρία Καραγιαννάκη

Διακίνηση Ταινιών: Παναγιώτης Γιαννέλης 

Επικοινωνία - Γραφείο ΤύπουCITY OWLS - Τίνα Παππά
Υποστήριξη: Αντρέας Μαντάς 

Υπεύθυνος Social Media - Καταλόγου - Ιστοσελίδας - Δημιουργικού : Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου
Υποστήριξη: Γκρατσιέλλα Ρούσσου
Δημιουργικό: Τόνια Λαμπριανού

Κείμενα: Νίνος Μικελίδης, Παναγιώτης Γιαννέλης, Γκρατσιέλλα Ρούσσου, Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου 

Μεταφράσεις: Γκρατσιέλλα Ρούσσου

Υπεύθυνοι Εθελοντών: Γκρατσιέλλα Ρούσσου, Παναγιώτης Γιανέλλης


Σελίδα 34 από 34