Andrei Rublev
ΕΣΣΔ/Soviet Union, 1966, μ/α/b&w./εγχ./col.
Σκην./Dir.: Andrei Tarkovsky. Σεν./Scr.: Andrei Tarkovsky. Φωτ./Cin.: Vadim Yusov. Μοντ./Εd.: Tatyana Egorycheva, Lyudmila Feyginova, Olga Shevkunenko. Μουσ./Mus.: Vyacheslav Ovchinnikov. Ηθ./Cast: Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Nikolay Grinko. Παρ./ Prod.: Mosfilm, Tvorcheskoe Obedinienie Pisateley
i Kinorabotnikov. Διάρκεια/Dur.: 205’

Η ταινία καταγράφει τη ζωή του σπουδαίου αγιογράφου Αντρέι Ρουμπλιόφ, μέσα από την ταραχώδη περίοδο της ρωσικής Ιστορίας του 15ου αιώνα, την οποία στιγματίζουν οι ατέρμονες μάχες, μεταξύ αντίπαλων Πριγκιπάτων και των Τατάρων.


Ivanovo Detstvo
ΕΣΣΔ/Soviet Union, 1962, μ/α/b&w.
Σκην./Dir.: Andrei Tarkovsky. Σεν./Scr.: Andrei Tarkovsky. Φωτ./Cin.: Vadim Yusov. Μοντ./Εd.: Lyudmila Feyginova. Μουσ./Mus.: Vyacheslav Ovchinnikov. Ηθ./Cast: Nikolay Burlyaev, Stepan Krylov, Valentin Zubkov. Παρ./Prod.: Mosfilm, Trete Tvorcheskoe Obedinenie. Διάρκεια/ Dur.: 84’

Ο δωδεκάχρονος Ιβάν συμμετέχει, κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκόσμιου Πολέμου, σε επικίνδυνες στρατιωτικές αποστολές των αντιστασιακών εναντίον των Ναζί, και πιάνει φιλίες με τρείς συμπονετικούς Σοβιετικούς αξιωματικούς.


Sangue del mio sangue
Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία/Italy, France, Switzerland, 2015, εγχρ./col.
Σκην./Dir.-Σεν./Scr.: Marco Bellocchio. Φωτ./Cin.: Daniele Cipr . Μοντ./Ed.: Francesca Calvelli, Claudio Misantoni. Μουσ./Mus.: Carlo Crivelli. Ηθ./Cast: Roberto Herlitzka, Pier Giorgio Bellocchio, Lidiya Liberman. Παρ./Prod.: Beppe Caschetto, Kavac Film, IBC Movie, Rai Cinema. Διαν./Dist.: AMA Films. Διάρκεια/Dur.:106΄.

Πενήντα χρόνια πριν, ο Marco Bellocchio γύρισε το περίφημο κινηματογραφικό του ντεμπούτο«Οι Γροθιές Στην Τσέπη» στη βόρειοιταλική πόλη του Bobbio και σαν φάντασμα που στοιχειώνει έναν τόπο, επιστρέφει εκεί για να αφηγηθεί τις ιστορίες του “Sangue del Mio Sangue”, το οποίου η πλοκή απλώνεται σε δύο διαφορετικά χρονικά φάσματα με φόντο το ίδιο μοναστήρι της Santa Chiara. Η ταινία ανοίγει στον 17ο αιώνα παρακολουθώντας τη δίκη μιας καλόγριας
που κατηγορείται για μαγεία και κλείνει στο σήμερα περιγράφοντας την σπαρταριστή συνάντηση μεταξύ ενός βρικόλακα κι ενός εφοριακού υπαλλήλου. Η ατμόσφαιρα, τυπική της πρόσφατης δουλειάς του σκηνοθέτη, είναι ταυτόχρονα ανατριχιαστική, όσο και γκροτέσκα αστεία.

blood-of-blood-kat


Bella addormentata
Ιταλία, Γαλλία/Italy, France, 2012, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Marco Bellocchio. Σεν./Scr.: Marco Bellocchio, Veronica Raimo, Stefano Rulli. Φωτ./Cin.:Daniele Cipr . Μοντ./Ed.: Francesca Calvelli. Μουσ./Mus.: Carlo Crivelli. Ηθ./Cast: Toni Servillo, Isabelle Huppert, Alba Rohrwacher, Michele Riondino, Maya Sansa. Παρ./Prod.: Cattleya, Babe Film, Rai Cinema.
Διάρκεια/Dur.: 115΄

Ένα μωσαϊκό από τρεις αλληλένδετες ιστορίες, μία αμφισβήτηση του νοήματος της ζωής, της αγάπης και της ελπίδας, κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι ημερών στη ζωή της Eluana Englaro,μιας νεαρής γυναίκας που πέρασε 17 χρόνια σε κατάσταση φυτού. Αρνούμενος να προσφέρει εύκολες απαντήσεις για το καυτό θέμα της ευθανασίας, ο Bellocchio δεν παίρνει σαφή θέση για το ζήτημα, καθώς όπως και στο σύνολο του έργου του δεν έχει καμία ανησυχία να πείσει τους ανθρώπους για τίποτα.

la bella addormentata ansa


Vincere
Ιταλία,Γαλλία/Italy,France, 2009, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Marco Bellocchio. Σεν./Scr.: Marco Bellocchio, Daniela Ceselli. Φωτ./Cin.: Daniele Cipr . Μοντ./Ed.: Francesca Calvelli. Μουσ./Mus.: Carlo Crivelli. Ηθ./Cast: Giovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Fabrizio Costella, Michela Cescon. Παρ./Prod.: Offside, Rai Cinema, Celluloid Dreams. Διάρκεια/Dir.: 128’

Η σύγκρουση μιας δυναμικής, πεισματάρας γυναίκας με τον Μπενίτο Μουσολίνι, για ν’ αναγνωρίσει τον γάμο τους και το παιδί που απέκτησαν, είναι μια σύγκρουση που τη θέτει αντιμέτωπη με τον τεράστιο μηχανισμό του φασισμού - αστυνομία, δικαιοσύνη, Καθολική εκκλησία και κυβέρνηση. Εν μέρει πολιτική πραγματεία, εν μέρει μελόδραμα, η ταινία αποτελεί τη βάση για μια εκπληκτική ερμηνεία από τη Giovanna Mezzogiorno.

Vincerekat


Buongiorno, notte
Ιταλία/Italy, 2003, εγχρ./col., μ/α/b&w
Σκην./Dir.: Marco Bellocchio. Σεν./Scr.: Anna Laura Braghetti, Paola Tavella, Marco Bellocchio, Daniela Ceselli. Φωτ./Cin.: Pasquale Mari. Μοντ./Ed.: Francesca Calvelli. Μουσ./Mus.: Riccardo Giagni. Ηθ./Cast: Maya Sansa, Luigi Lo Cascio, Roberto Herlitzka, Paolo Briguglia, Pier Giorgio Bellocchio. Παρ./Prod.: Filmalbatros, Rai Cinemafiction, Sky. Διάρκεια/Dir.: 106’

Μια μικρή ομάδα από μέλη των Ερυθρών Ταξιαρχιών νοικιάζουν ένα διαμέρισμα. Απάγουν τον Άλντο Μόρο, πρώην πρωθυπουργό της Ιταλίας και ηγέτη του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος. Ο Μόρο γράφει πολλές επιστολές προς τους πολιτικούς, τον Πάπα Παύλο VI, και την οικογένειά του, αλλά η ιταλική κυβέρνηση αρνείται να διαπραγματευτεί. Όμως, μια γυναίκα μέλος της ομάδας, έχει αμφιβολίες σχετικά με το σχέδιο... Ο Bellocchio επιστρέφει σε ένα οικείο θέμα, καθώς είχε ήδη σκηνοθετήσει το 1995, ένα ντοκιμαντέρ για τις Ερυθρές Ταξιαρχίες και την απαγωγή του Άλντο Μόρο.

buongiorno-nottekat


Nel nome del padre
Ιταλία/Italy, 1971, εγχ./col.
Σκην./Dir.: Marco Bellocchio. Σεν./Scr.: Marco Bellocchio. Φωτ./Cin.: Franco Di Giacomo. Μοντ./Ed.: Franco Arcalli. Μουσ./Mus.: Nicola Piovani. Ηθ./Cast: Yves Beneyton, Renato Scarpa, Piero Vida, Aldo Sassi, Laura Betti. Παρ./Prod.: Vides Cinematografica. Διάρκεια/Dur.: 115΄

Ένα εξαιρετικά αυστηρό, καθολικό οικοτροφείο φιλοξενεί τους άσωτους γιους της αστικής τάξης με σαδιστικές μεθόδους και αντιπαιδαγωγικά μέσα. Όταν ένα νέο αγόρι φτάνει εκεί και προβάλει αντίσταση στο χαοτικό καθεστώς, νέες συμμαχίες προκύπτουν και οι ελπίδες για ελευθερία αναπτερώνονται, μέχρι τη στιγμή που η αναζήτηση του χωριστικού και ο φόβος θα δημιουργήσουν νέες ιεραρχίες. Το πιο άγριο και καυστικό έργο του Bellocchio, ξεμπροστιάζει τόσο τον αστικό θεσμό των ιταλικών κολεγίων, όσο και την Εκκλησία στην οποία ανήκουν.

nelnome

Μια ακόμη χρονιά με τον κινηματογράφο να μετατρέπεται σε καθρέφτη της σύγχρονης κοινωνίας μας και των καυτών κοινωνικοπολιτικών προβλημάτων της: την κρίση, με την πολιτική της λιτότητας, την ανεργία, τη φτώχεια, τη μετανάστευση και τα διάφορα αδιέξοδα, καθώς και τους εμφύλιους και άλλους πολέμους, που στοιχειώνουν τον απλό πολίτη του πλανήτη μας. Προβλήματα με τα οποία καταπιάνονται αρκετές από τις ταινίες του φετινού προγράμματος
του 29ου Πανοράματος. Χωρίς, παράλληλα, να παραμερίζονται τα διάφορα προσωπικά και υπαρξιακά προβλήματα.

Στο διαγωνιστικό τμήμα, ο πόλεμος και τα επακόλουθά του είναι στο επίκεντρο της ταινίας “The  House  of  Others” («Το σπίτι των άλλων») της Γεωργιανής Ρουσούνταν Κλουρίντζε, ενώ η μετανάστευση απασχολεί τον Ούγγρο Σάμπολτς Χαϊντου στην ταινία “It’s Not the Time of My Life” («Δεν είναι η καλύτερη εποχή της ζωής μου»). Η κοινωνική εξαθλίωση και η έλλειψη οποιασδήποτε κοινωνικής πρόνοιας είναι το θέμα της τουρκικής ταινίας “My Father’s Wings” («Τα φτερά του πατέρα μου») του Κιβάντς Σέζερ. Εξαθλίωση και εκμετάλλευση όπως συμβαίνει και σε μια νέο-καπιταλιστική χώρα όπως η Ρωσία, όπως μας παρου-
σιάζει ο Ρώσος Αλεξέι Κρασόβκι στη δική του ταινία «Ο εισπράκτορας» (“The Collector”). Η οικογένεια και τα προβλήματά της καθορίζουν την πορεία μιας νεαρής γυναίκας στην ταινία από την Κροατία “Quit Staring at My Plate” («Πάψε να κοιτάζεις το πιάτο μου») της Χάνα Τζούσικ, ενώ ο έρωτας, η μοναξιά και το πέρασμα από την εφηβική ηλικία στην ενηλικίωση απασχολούν τόσο τον Ρέναρς Βίμπα από τη Λετονία στην ταινία “Mellow Mud” όσο και τον Κύπριο σκηνο-
θέτη Πέτρο Χαραλάμπους, στην ταινία «Το αγόρι στη γέφυρα», με τον Ρώσο Ιβάν Τβερντόβσκι να αντιμετωπίζει τη διαφορετικότητα με σουρεαλιστική ματιά στην ταινία του «Ζωολογία».   

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα διάφορα αφιερώματα του Πανοράματος. Και πρώτα στις «Μέρες του ‘36», πρόγραμμα αφιερωμένο στη σημαδιακή χρονιά του 1936. Χρονιά της συνέχισης της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του φασισμού, αλλά και χρονιά της έναρξης του ισπανικού εμφύλιου πολέμου, πτυχές της οποίας θα δούμε μέσα από ταινίες όπως το ντοκιμαντέρ «Πεθαίνοντας στη Μαδρίτη», και τις ταινίες, «Η ζωή μας ανήκει», δείγμα της εξαίρετης
δουλειάς του γαλλικού Λαϊκού Μετώπου (σε συνεργασία με το ΚΚΓ), “Viva la muerte”, προσφορά στον εμφύλιο από τον μεγάλο Φερνάντο Αραμπάλ, «Το πνεύμα του μελισσιού», μια διαφορετική, ελεγειακή ματιά, πάνω στον πόλεμο από τον Βίκτορ Έριθε, Με τον Κεν Λόουτς να προσφέρει τη δική του, διεξοδική, με κριτικό μάτι άποψη πάνω στoν εμφύλιο, στην ταινία του «Γη και ελευθερία». Χωρίς βέβαια, να ξεχνάμε τις εμβληματικές «Μέρες του ‘36» του Θό-
δωρου Αγγελόπουλου, που έδωσαν τον τίτλο και στο αφιέρωμα. Ενώ από τις ΗΠΑ, ο Ηλία Καζάν στρέφεται στο Νιου Ντιλ και τα προβλήματά του στην εξαίρετη ταινία του «Λάσπη στ’ αστέρια» και ο Τσάρλι Τσάπλιν σχολιάζει, με ειρωνεία και διαβρωτικό χιούμορ, την ανεργία και τα επακόλουθα του μεγάλου Kραχ στην ανεπανάληπτη κωμωδία του «Μοντέρνοι καιροί».

Στον μεγάλο Ρώσο δημιουργό Αντρέι Ταρκόφσκι στρέφονται τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για να γιορτάσουν τα 40 χρόνια από την ίδρυση του σωματείου τους. Με την προβολή όλων των ταινιών μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη, που γίνεται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ταρκόφσκι. Για τον εορτασμό αυτό, η ΠΕΚΚ παρουσιάζει και 6 ταινίες από τον κατάλογο των 10 καλύτερων ελληνικών και 10 καλύτερων ευρωπαϊκών ταινιών των τελευταίων 40 χρόνων. Ανάμεσά τους και οι ταινίες «Επάγγελμα ρεπόρτερ» του Αντονιόνι και «Το βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Στο Πανόραμα οι νεότεροι θα μπορέσουν να απολαύσουν (για πρώτη ίσως φορά) το έργο του άδικα χαμένου Έλληνα σκηνοθέτη, Νίκου Παναγιωτόπουλου. Στο μεγάλο αφιέρωμα του Πανοράματος θα προβληθεί το σύνολο του έργου, του, ξεχωριστού αυτού, αντικομφορμιστή σκηνοθέτη μας. Ενώ, για τους φίλους του κλασικού κινηματογράφου, το Πανόραμα θα προβάλει σε πρόσφατα αποκαταστημένη κόπια την κλασική βουβή ταινία «Φάουστ» του Μούρναου,
με συνοδεία μουσικής (πιάνου) από τον γνωστό μουσικοσυνθέτη Νίκο Πλάτανο.
    
Σε μικρά αφιερώματα τιμώνται οι σκηνοθέτες Μάρκο Μπελόκιο (ανάμεσα στις ταινίες του θα δούμε, σε πρώτη προβολή, και την πρόσφατη, από το φεστιβάλ των Κανών, ταινία του, «Γλυκά όνειρα»), Αλεξάντερ Πέιν και Αντρέι Βάιντα (στο πρόγραμμα και, σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα, η τελευταία πριν από τον θάνατο του σκηνοθέτη, ταινία του “Aftertimage”). Στο πρόγραμμα και οι μικρού μήκους ταινίες των σπουδαστών των κινηματογραφικών σχολών της
Horme Pictures και του New York College.

Τέλος, στις avant-premieres, εκτός από τις νέες ταινίες των Μπελόκιο και Βάιντα οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν δυο φεστιβαλικές ταινίες: τη συναρπαστική, δοσμένη με σασπένς, ταινία “Creepy” του Κιρόσι Κουροσάβα (από το φεστιβάλ Βερολίνου) καθώς και την ταινία “Les beaux jours d’ Aranjuez” του Βιμ Βέντερς, βασισμένη σε έργο του Πέτερ Χάντκε (από το φεστιβάλ της Βενετίας)

                                                                                  
   Νίνος Φένεκ Μικελίδης  
Διευθυντής Φεστιβάλ


Katyn
Πολωνία/Poland, 2007, εγχ./col.
Σκην./Dir.: Andrzej Wajda. Σεν./Scr.: Andrzej Mularczyk, Przemyslaw Nowakowski. Φωτ./Cin.: Pawel Edelman. Μοντ./Εd.: Milenia Fiedler, Rafal Listopad. Μουσ./Mus.: Krzysztof Penderecki. Ηθ./Cast: Krystyna Janda, Pawel Szajda, Jan Englert. Παρ./Prod.: Akson Studio, TVP, Polski Instytut Sztuki Filmowej. Διάρκεια/Dur.: 121’

Όταν η Σοβιετική Ένωση εισβάλει στην Πολωνία στις 17 Σεπτεμβρίου 1939, η Άννα αφήνει το σπίτι της στην Κρακοβία, για να αναζητήσει τον άντρα της, ο οποίος είναι αξιωματικός. Θα τον βρει αιχμάλωτο του κόκκινου στρατού μαζί με άλλους αξιωματικούς. Λίγα λεπτά αργότερα, θα
τους ωθήσουν με τη βία, μέσα σε ένα τρένο, για να τους οδηγήσουν στις φυλακές Κοζελσκ της Ρωσίας.

katyn4kat


Tatarak
Πολωνία/Poland, 2009, εγχ./col.
Σκην./Dir.: Andrzej Wajda. Σεν./Scr.: Jaroslaw Iwaszkiewicz Krystyna Janda. Φωτ./Cin.: Pawel Edelman.
Μοντ./Εd.: Milenia Fiedler.Μουσ./Mus.: Pawel Mykietyn. Ηθ./Cast: Krystyna Janda, Pawel Szajda, JanEnglert. Παρ./Prod.: Akson Studio. Διάρκεια/Dur: 85’

Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50, σε μια μικρή πόλη της Πολωνίας, μια ώριμη γυναίκα και παντρεμένη με έναν εργασιομανή γιατρό, γνωρίζει έναν νεαρό άντρα, που την κάνει να αισθανθεί ξανά νέα. Στο επίκεντρο της ιστορίας, η πρωταγωνίστρια Krystyna Janda.

Tatarakkat

Σελίδα 12 από 34