Επίσκεψη

Επίσκεψη

Visit

Ελλάδα/Greece, 2017, εγχρ./col.

Σκην./Dir.: Γιάννης Ζαφείρης/Giannis Zafiris | Σεν./Scr.: Γιάννης Ζαφείρης/Giannis Zafiris | Φωτ./Cin.: Γιώργος Παπανδρικόπουλος/Giorgos Papandrikopoulos | Μοντ./Ed.: Θάνος Κ/Thanos K | Hθ./Cast: Θανάσης Χαλκιάς, Ηλέκτρα Γεννατά, Αντωνία Πίντζου/ Thanassis Chalkias, Ilektra Gennata, Antonia Pintzou | Παρ./Prod.: Horme Pictures | Διάρκεια/Dur.:7’

Ένας δρόμος, μια οικογένεια, μια επίσκεψη.

Η στιγμή

Στιγμή

Instance

Ελλάδα/Greece, 2017, εγχρ./col.

Σκην./Dir.: Κωνσταντίνος Ξενάκης/Konstantinos Xenakis | Σεν./Scr.: Κωνσταντίνος Ξενάκης/Konstantinos Xenakis | Φωτ./Cin.: Γιώργος Παπανδρικόπουλος/Giorgos Papandrikopoulos | Μοντ./Ed.: Θάνος Κ/Thanos K. | Hθ./Cast: Ηλιάνα Παναγιωτούνη, Πάνος Ξενάκης /Iliana Panagiotouni, Panos Xenakis | Παρ./Prod.: Horme Pictures | Διάρκεια/Dur.: 6’

Όταν ο γιος λείπει.

Rebirthday

Rebirthday

Ελλάδα/Greece, 2017, εγχρ./col.

Σκην./Dir.: Κωστής Λεβέντης/Kostis Leventis| Σεν./Scr.: Κωστής Λεβέντης/Kostis Leventis | Φωτ./Cin.: Γιάννης Κοτρώτσης/Giannis Kotrotsis | Μοντ./Ed.: Θάνος Κ/Thanos K. | Hθ./Cast: Κώστας Μπερικόπουλος, Δημήτρης Γιαμλόγλου, Γιώργος Σιδερής, Ελένη Λύρα, Βαγγέλης Καρατζάς, Ειρήνη Λιγάτου, Μάρω Τσεκούρα /Kostas Mperikopoulos, Dimitris Giamloglou, Giorgos Sideris, Eleni Lira, Vaggelis Karatzas, Irini Ligatou, Maro Tsekoura | Παρ./Prod.: Horme Pictures | Διάρκεια/Dur.: 14’

Ένας μοναχικός μεγαλοαστός άνδρας, που ζει στη πολυτελή του έπαυλη, διοργανώνει, με τηv βοήθεια του υπηρέτη του, ένα παιδικό πάρτι γενεθλίων, προκειμένου να αναβιώσει τηv παιδική του ηλικία.

Cry

Cry

Ελλάδα/Greece, 2017, εγχρ./col.

Σκην./Dir.: Νίκος Μαθιός/Nikos Mathios | Σεν./Scr.: Νίκος Μαθιός/Nikos Mathios | Φωτ./Cin.: Αλέξανδρος Καραΐσκος/Alexandros Karaiskos | Μοντ./Ed.: Θάνος Κ/Thanos K. | Hθ./Cast: Άννα Καλαϊτζίδου, Μπάμπης Λουκόπουλος/ Anna Kalaitzidou, Babis Loukopoulos | Παρ./Prod.: Horme Pictures | Διάρκεια/Dur.: 9’

Mια γυναίκα στερείται δακρύων.

View Master

View Master

Ελλάδα/Greece, 2017, εγχρ./col.

Σκην./Dir.: Βασίλης Γουδέλης/Vassilis Goudelis | Σεν./Scr.: Βασίλης Γουδέλης, Θάνος Κουτσανδρέας/Vassilis Goudelis, Thanos Koutsandreas | Φωτ./Cin.: Αντώνης Κουνέλας/Antonis Kounelas | Μοντ./Ed.: Θάνος Κ/Thanos K.|Hθ./Cast: Φάνια Νταλιάνη, Γιώργος Καλημέρης /Fania Daliani, Giorgos Kalimeris | Παρ./Prod.: Horme
Pictures | Διάρκεια/Dur.: 8’

Mια γυναίκα αποδρά με το παιδί της από μια σκληρή καθημερινότητα.

nikos koundouros 02

Mini Tribute: Nikos Koundouros

Ελλάδα/Greece, 2017, μ/α /b&w, εγχρ./col.

Παραγωγή/Production: Telefilm, Νίκος Καβουκίδης

O διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Nίκος Καβουκίδης αποτίει τον δικό του φόρο τιμής στον Νίκο Κούνδουρο που «έφυγε» πρόσφατα από κοντά μας, μοντάροντας αποσπάσματα και από τις 12 ταινίες του σπουδαίου δημιουργού μαζί με σκηνές από τα γυρίσματα των φιλμ (making of). O Νίκος Καβουκίδης
συνεργάστηκε στενά με τον Νίκο Κούνδουρο από το 1974 στις περισσότερες ταινίες του. O σκηνοθέτης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες κινηματογραφικούς δημιουργούς, πέθανε στις 22 Φεβρουαρίου 2017, σε ηλικία 91 ετών.

Την ταινία θα προλογίσει ο σκηνοθέτης. Θα προβληθεί με αγγλικούς υπότλιτλους.

 

Iluminacja

Illumination

Πολωνία/Poland, 1973, εγχρ./col.

Σκην./ Dir: Krzyztof Zanussi | Σεν./ Scr: Krzyztof Zanussi | Φωτ./Cin: Edward Klosinski | Μοντ./Εd: Urszula Sliwinska | Μουσ./Mus: Wojciech Kilar | Ηθ./ Cast: Stanislaw Latallo, Malgorzata Pritulak Monika Dzienisiewicz-Olbrychska, Edward Zebrowski | Διάρκεια/ Dur: 91’

Ένας νεαρός σπουδαστής Φυσικής, μέσα από τις αναταράξεις του έρωτα και μετά τον αιφνίδιο θάνατο του φίλου του, χάνει την πίστη του στην αλήθεια της επιστήμης και αναζητεί τo νόημα της ζωής αλλού. Ο Πολωνός Κριστόφ Ζανούσι επιβεβαιώνει τη βαθιά υπαρξιακή και φιλοσοφική ματιά του, θέτοντας στο επίκεντρο της ταινίας του τα μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο μέσα από τη διαδρομή του νεαρού ήρωά της, Φράντιζεκ, από τα 20 ως τα 30 χρόνια του.

Η ταινία απέσπασε την Χρυσή Λεοπάρδαλη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο το 1973.

Την ταινία θα προλογίσει ο σκηνοθέτης.

tabu

Tabu

Πορτογαλία/Portugal, Γερμανία/Germany, Βραζιλία/Brazil, Γαλλία/France, Ισπανία/Spain, 2012, μ.α./b&w.

Σκην./Dir.: Miguel Gomes | Σεν./Scr.: Miguel Gomes, Mariana Ricardo | Φωτ./Cin.: Rui Poças | Μοντ./Ed.: Telmo Churro, Miguel Gomes | Hθ./Cast: Teresa Madruga, Telmo Churro, Hortêncílio Aquina, Américo Mota | Παρ./Prod.: O Som e a Fúria, Komplizen Film, Gullane, Shellac Sud | Διάρκεια/Dur.: 118'

Πρόκειται για ένα εκκεντρικό παραμύθι σε δύο μέρη, το οποίο περιστρέφεται γύρω από την Ωρόρα, μία αυθόρμητη, ιδιόρρυθμη ηλικιωμένη γυναίκα στη Λισσαβόνα. Λίγο πριν πεθάνει, όσο είναι στο νοσοκομείο, ζητάει από τη γειτόνισσά της, την Πιλάρ, να αναζητήσει έναν άνδρα, τον Τζιάν Λούκα, τον οποίο όμως δεν έχει αναφέρει ποτέ ξανά στο παρελθόν. Το αίτημά της αυτό, μας μεταφέρει αφηγηματικά στην Αφρική του 1960, πριν τον Πορτογαλικό Αποικιακό Πόλεμο. Συναντάμε ξανά την Ωρόρα, ως μία πανέμορφη γυναίκα ενός αγρότη, σε έναν παράνομο έρωτα με τον καλύτερο φίλο του άντρα της, τον Τζιάν Λούκα.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο Alfred Bauer στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, καθώς και το βραβείο FIPRESCI στην ίδια διοργάνωση.

control

Ηνωμένο Βασίλειο/United Kingdom, ΗΠΑ/USA, Αυστραλία/Australia, Ιαπωνία/Japan, Γαλλία/France, 2007, μ.α/b&w.

Σκην./Dir.: Anton Corbijn | Σεν./Scr.: Debora Curtis, Matt Grenhalgh | Φωτ./Cin.: Martin Ruhe| Μοντ./Ed.: Andrew Hulme | Μουσ./Mus.: New Order | Hθ./Cast: Sam Riley, Samantha Norton, Alexandra Maria Lara | Παρ./Prod.: Becker Films, CINV, Claraflora | Διάρκεια/Dur.:122'

Η ταινία, βασισμένη στο βιβλίο της συζύγου του Ίαν Κέρτις, Ντέμπορα Κέρτις, παρουσιάζει την αινιγματική φυσιογνωμία του αδικοχαμένου καλλιτέχνη. Ο Ίαν Κέρτις, είναι ένας ήσυχος και θλιμμένος νέος που δουλεύει σε ένα γραφείο ευρέσεως εργασίας και, παράλληλα, τραγουδάει στο συγκρότημα “Warsaw”. Η ζωή του βελτιώνεται, όταν γνωρίζει και παντρεύεται την Ντέμπυ, ενώ το ίδιο διάστημα η μπάντα του, πλέον με το όνομα Joy Division, γνωρίζει αυξανόμενη επιτυχία. Ωστόσο, τα επεισόδια επιληψίας που βιώνει, σε συνδυασμό με την αυξημένη πίεση λόγω της περιοδείας του συγκροτήματος και των αναγκών του νεογέννητου γιου του, θα τον φέρουν σύντομα στα όριά του.

Η ταινία ήταν πολυβραβευμένη στο Φεστιβάλ των Κανών, του Σικάγο, του Εδιμβούργου καθώς και στα βραβεία BAFTA.

 

juha-05

Φινλανδία/Finland, 1999, μ.α./b&w.

Σκην./Dir.: Aki Kaurismäki| Σεν./Scr.: Juhani Aho, Aki Kaurismäki| Φωτ./Cin.: Timo Salminen | Μοντ./Ed.: Aki Kaurismäki| Μουσ./Mus.: Anssi Tikanmäki | Hθ./Cast:
Sakari Kuosmanen, Kati Outinen, André Wilms, Markku Peltola, Elina Salo | Παρ./ Prod.: Sputnik | Διάρκεια/Dur.: 78'

Η ταινία βασίζεται στο διάσημο βιβλίο του Φινλανδού συγγραφέα Juhani Aho και πρόκειται για την τέταρτη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη. Ο Kaurismäki μεταφέρει την ιστορία από τον 18ο αιώνα στο 1970 και αφηγείται την ιστορία της Marja, της συζύγου ενός μεγαλύτερου της αγρότη, του Juha. Η ζωή της ανατρέπεται, όταν στο σπίτι του φτάνει ο Shemeikka, έπειτα από ένα ατύχημα με το αυτοκίνητό του. Η προσπάθεια του να γοητεύσει τη Marja να τον ακολουθήσει στην πόλη και να ζήσει μία νέα, ονειρική ζωή είναι επιτυχής, η απόφαση όμως της Marja να τον εγκαταλλείψει το σύζυγο της αποτελεί μόνο την αρχή του εφιάλτη της.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο C.I.C.A.E.- Τιμητική Διάκριση στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνο.

following-christopher-nolan-films

Following

Ηνωμένο Βασίλειο / UK, 1998, μ/α / b&w

Σκην./ Dir: Christopher Nolan | Σεν./ Scr: Christopher Nolan | Φωτ./Cin: Christopher Nolan | Μοντ./Εd: Gareth Heal, Christopher Nolan | Μουσ./Mus: David Julyan | Ηθ./ Cast: Jeremy Theobald, Alex Haw, Lucy Russell, John Nolan | Παρ/ Prod: Next Wave Films, Syncopy | Διάρκεια/ Dur: 69'

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν είναι ένα ευρηματικό και αινιγματικό νέο-νουάρ με θέμα την καθημερινότητα ενός νεαρού συγγραφέα, ο οποίος αναζητεί την έμπνευση παρακολουθώντας τις ζωές των άλλων στους δρόμους του Λονδίνου. Μια μέρα αναγκάζεται να αντιμετωπίσει κατά πρόσωπο έναν
από τους ανθρώπους που παρακολουθεί: μόνο που ο Κομπ είναι διαρρήκτης και τον μυεί στο επάγγελμα.

CORPORATE

Γαλλία/France, 2017, εγχ./col.

Σκην./Dir.: Nicolas Silhol | Σεν./Scr.: Nicolas Silhol, Nicolas Fleureau | Φωτ./Cin.: Nicolas Gaurin | Μοντ./Ed.: Florence Bresson | Μουσ./Mus.: Mike Kourtzer, Fabien
Kourtzer, Alexandre Saada | Hθ./Cast: Emilie Tesson-Hansen, Stéphane Froncart, Vincent Marie Borrel, Céline Sallette, Lambert Wilson, Stéphane De Groodt | Παρ./ Prod.: Kazak Productions, Auvergne-Rhône-Alpes Cinéma | Διανομή/Distribution: Indie Sales Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Διάρκεια/Dur.: 95’

Η Εμιλί, μία εκ των διευθυντών Ανθρώπινου Δυναμικού στην πολυεθνική Esen, ξεχωρίζει για την ικανότητά της να πείθει τους εργαζόμενους ή τα στελέχη που κρίνονται περιττοί, να παραιτηθούν. Εκτελεί το καθήκον της χωρίς καμία ηθική αναστολή, μέχρι την ημέρα που ένας από αυτούς τους υπαλλήλους, αυτοκτονεί πηδώντας από το παράθυρο του γραφείου του. Βαθιά αναστατωμένη από αυτή την τραγωδία, η Εμιλί θα συνειδητοποιήσει σύντομα ότι η εταιρεία επιδιώκει να της φορτώσει όλη την ευθύνη για την αυτοκτονία.

Η ταινία θα προβληθεί και με αγγλικούς υπότιτλους. 

Τριάντα χρόνια πριν, τον Σεπτέμβρη του 1988, όταν ξεκινούσαμε, ως μια από τις εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, με αφορμή του Έτους Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης που είχε εξαγγείλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου είχε βάλει στόχο του την προβολή, και την με κάθε τρόπο προώθηση, του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, με επίκεντρο πάντα και τον ελληνικό.

«Γιατί ευρωπαϊκός κινηματογράφος;», έγραφα τότε στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου. «Γιατί εδώ βρίσκονται οι ρίζες μας, αλλά κι οι ρίζες όλου του κινηματογράφου. Εδώ βρίσκονται οι αδερφοί Λιμιέρ, αλλά και ο θαυματοποιός Ζορτζ Μελιές, οι πρωτοπόροι της σχολής του Μπράιτον, ο Ζεκά και ο Αντρέ Ντιντ, ο Μαξ Λίντερ και ο Λουί Φεγιάντ. Εδώ φτιάχτηκαν το «Ταξίδι στη Σελήνη» και ο «Φαντομάς», ο «Νικ Κάρτερ» και το «Κβο Βάντις. Από ‘δω άντλησαν ο Έντουιν Πόρτερ και ο Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ, ο Τσάρλι Τσάπλιν και ο Τόμας Ινς. Για να δώσουν πίσω τη σκυτάλη στον Βίκτορ Σγιέστρεμ και τον Μόρις Στίλερ, στον Φριτς Λανγκ και τον Φρίντριχ Μούρναου, στον Σεργκέι Αϊζενστάιν και τον Βσέβολντ Πουντόβκιν και στους πρωτοπόρους της γαλλικής αβάν-γκαρντ.»

Αυτό τον κινηματογράφο θελήσαμε να γιορτάσουμε τότε, κι αυτό τον κινηματογράφο εξακολουθούμε να γιορτάζουμε όλα αυτά τα χρόνια κι ελπίζω να μπορέσουμε να γιορτάζουμε και στο μέλλον. Τη δύναμη, την ομορφιά του, την εκπληκτική στα 120 τόσα χρόνια ιστορία του, το πλούσιο παρελθόν του, αλλά και τις δυνατότητές του, το όνειρο αυτό που μας προσφέρει, ένα όνειρο όμως όχι για να μας αποκοιμίζει – όπως προσπαθούν κάποιες κινηματογραφίες – αλλά για να μας αφυπνίζει, να μας κάνει να διερωτόμαστε, να ψαχνόμαστε, να προβληματιζόμαστε. Μαζί και να ψυχαγωγούμαστε.

Όπως σημείωνε τότε, στον ίδιο κατάλογο του 1988, και ο Σεραφείμ Φυντανίδης, ο άνθρωπος που αγάπησε και στήριξε ολόθερμα το Πανόραμα, όσο βρισκόταν στην «Ελευθεροτυπία»: «Άλλοι ανοίγουν ραδιοφωνικούς σταθμούς, άλλοι προγραμματίζουν τηλεοπτικά κανάλια, άλλοι αγοράζουν τράπεζες, εφημερίδες και περιοδικά. Αλλά εμείς, εδώ στην «Ελευθεροτυπία», επιμένουμε αλά παλαιά… Γιατί πόσο θα κρατήσει η ζωή μας; «Είμαστε από την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα», έτσι δεν λέει ο Πρόσπερο στην «Τρικυμία»; Έτσι λοιπόν, διαλέξαμε κι εμείς το ΟΝΕΙΡΟ. Δηλαδή τον κινηματογράφο».

Αυτό λοιπόν το ΟΝΕΙΡΟ, που συνεχίζουμε με την ίδια αγάπη και φέτος, μας προσφέρει μια ακόμη νέα ματιά στο σύγχρονο ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Αυτόν που συνήθως δεν βλέπουμε – και που έπρεπε να βλέπουμε – στις αίθουσες. Κινηματογράφο από χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ρωσία, η Ιρλανδία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Γερμανία, και βέβαια, η Ελλάδα. Αλλά, ταυτόχρονα και μια επιστροφή στις ρίζες, στην πλούσια ιστορία του, με το μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Λουκίνο Βισκόντι. Ευκαιρία να ξαναδούμε σε αποκαταστημένες κόπιες αριστουργήματα όπως «Ο Ρόκο και τ’ αδέρφια του» και «Θάνατος στη Βενετία» και όλα τα άλλα σημαντικά έργα του μεγάλου αυτού δημιουργού, από τη νεορεαλιστική του περίοδο, με την κλασική «Γη τρέμει» και το «Ossessione» ως τα τελευταία του αριστουργήματα, τη «Γοητεία της αμαρτίας» και τον «Αθώο».

Στο φετινό πρόγραμμα και ένα αφιέρωμα στο μαυρόασπρο φιλμ, με τον τίτλο «Η γοητεία του μαυρόασπρου στον ελληνικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο», αφιέρωμα που διοργανώνεται σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ), με ταινίες που γυρίστηκαν και εξακολουθούν να γυρίζονται τις τελευταίες δεκαετίες σε μαυρόασπρο φιλμ παρόλο που από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 κι ύστερα, έχει επιβληθεί το χρώμα. Θέμα, αξίζει να σημειώσω, που έχει εμπνεύσει και επτά νέους εικαστικούς για την έκθεση που παρουσιάζουμε, μέχρι και τις 9 Νοεμβρίου, με τον τίτλο «Black Beauty: η γοητεία του μαυρόασπρου στον κινηματογράφο», στην γκαλερί STOArt» (στη Στοά Κοράη).

Όπως και κάθε χρόνο, στο 30ο Πανόραμα, δεν λείπει και η βουβή ταινία με συνοδεία ζωντανής μουσικής. Φέτος η επιλογή έπεσε στο μεγάλο αριστούργημα του Γκρίφιθ, «Μισαλλοδοξία» (1916), που προβάλλεται, με τα αρχικά του φίλτρα (όπως παρουσιαζόταν την εποχή που γυρίστηκε) στο Μέγαρο Μουσικής. Έργο που επηρέασε σημαντικά τον κινηματογράφο στις δεκαετίες που ακολούθησαν – με τον Πουντόβκιν και τον Αϊζενστάιν να το μελετούν διεξοδικά πριν γυρίσουν τα δικά τους αριστουργήματα. Με μουσική που έγραψε ο τακτικός συνεργάτης του φεστιβάλ, Νίκος Πλάτανος. Τέλος, η μικρού μήκους ταινία εκπροσωπείται από ταινίες των σπουδαστών της «HORME Pictures» και του New York College, ταινίες μέσα από τις οποίες κάποια στιγμή θα αναδυθούν τα νέα ταλέντα του κινηματογράφου μας.

Νίνος Φένεκ Μικελίδης.
Διευθυντής του Πανοράματος

down-by-law-player-1920x1080

Down by law

ΗΠΑ, Γερμανία/ USA, Germany, 1986, μ/α / b&w

Σκην./ Dir: Jim Jarmusch | Σεν./ Scr: Jim Jarmusch | Φωτ./Cin: Robby Müller | Μοντ./Εd: Melody London | Μουσ./Mus: John Lurie | Ηθ./ Cast: Tom Waits, John Lurie, Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Ellen Barkin | Παρ/ Prod: Black Snake, Grokenberger Film Produktion, Island Pictures | Διάρκεια/ Dur: 107’

Ο Τζακ, ένας μαστρωπός, και ο Ζακ, ένας άνεργος ντισκ τζόκεϊ, φυλακίζονται για ένα έγκλημα που δεν διέπραξαν και καταλήγουν στο ίδιο βρώμικο κελί σε μια φυλακή στη Νέα Ορλεάνη. Αμέσως συμφωνούν ότι δεν χωνεύουν ο ένας τον άλλο και αποφασίζουν να μην μιλούν μεταξύ τους. Μέχρι που εμφανίζεται ο Ρομπέρτο,
ένας Ιταλός μετανάστης που δεν μιλάει καλά αγγλικά, και επαναλαμβάνει όποια έκφραση πιάσει το αυτί του φλυαρώντας ασταμάτητα. Μια μέρα τους παρουσιάζει ένα σχέδιο απόδρασης… Μαύρο χιούμορ, ευρηματικό σενάριο και αξέχαστες σκηνές σε μία από τις καλύτερες στιγμές του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά. H τρίτη
ταινία του Τζάρμους, και αυτή που τον έκανε διάσημο.

Σελίδα 6 από 34