Γαλλία/France, Τυνησία/Tunisia, 1971, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Fernando Arrabal. Σεν./Scr.: Fernando Arrabal, Claudine Lagrive. Φωτ./Cin.: Jean-Marc Ripert. Μοντ./Ed.: Laurence Leininger. Hθ./Cast: Anouk Ferjac, Nuria Espert, Mahdi Chaouch. Παρ./Prod.: Isabelle Films, Satpec. Διάρκεια/Dur.: 90’.

Το φιλμ διαδραματίζεται στο τέλος του Ισπανικού Εμφυλίου και είναι ιδωμένο υπό το πρίσμα ενός παιδιού που προσπαθεί να αντιληφθεί τις κοσμογονικές αλλαγές από τον πόλεμο: ο κομμουνιστής πατέρας του είναι αιχμάλωτος του Φράνκο ενώ η θρησκευόμενη μητέρα του, που ίσως και να βοήθησε στη σύλληψη του πατέρα, βλέπει με συμπάθεια τους φασίστες. Ο Αραμπάλ χρησιμοποιεί το οιδιπόδειο σύμπλεγμα με τις φαντασιώσεις του παιδιού και την περίεργειά του για
το σεξ και το θάνατο για να τα αναμείξει με τα αισθήματα της μητέρας και την τύχη του πατέρα. Η ιστορία της ταινίας είναι εμπνευσμένη από την παιδική ηλικία του ίδιου του σκηνοθέτη.

viva

Mourir à Madrid
Γαλλία/France, 1963, μ/α/b&w.
Σκην./Dir.: Frédéric Rossif. Σεν./Scr.: Μadeleine Chapsal, Frédéric Rossif. Φωτ./Cin.: Georges Barsky. Μοντ./ Ed.: Suzanne Baron. Μουσ./Mus.: Maurice Jarre. Νarrat./Αφηγ.: John Gielgud, Irene Worthm Suzanne Flon. Παρ./Prod.: Nicole Stephane. Διάρκεια/Dur.: 85’

Ένα συγκλονιστικό, κλασσικό πλέον, ντοκουμέντο για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο, που κέρδισε υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Ο γάλλος Frédéric Rossif αναμειγνύει οπτικό υλικό από πολεμικές ανταποκρίσεις, με δικά του πλάνα από την Ισπανία του Φράνκο για να καταδείξει τα συνεχιζόμενα πάθη των Ισπανών κατά την διάρκεια του καθεστώτος. Ο θάνατος του Λόρκα, οι Διεθνείς Ταξιαρχίες, η μάχη της Μαδρίτης, η Γκουέρνικα, οι Βάσκοι, τα παιδιά πρόσφυγες… Όλα είναι εδώ.

Mourir a Madrid-01kat


Wild River
ΗΠΑ/USA, 1960, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Elia Kazan. Σεν./Scr.: Paul Osborn. Mυθ./Novel: William Bradford Huie, Borden Deal. Φωτ./Cin.:Ellsworth Fredericks. Μοντ./Ed.: William Reynolds. Μουσ./Mus.: Kenyon Hopkins. Hθ./Cast: Montgomery Clift, Lee Remick, Jo Van Fleet. Παρ./Prod.: Twentieth Century Fox Film Corporation. Διάρκεια/Dur.: 110’.

Kατά την διάρκεια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης του ’30, ο Τσακ Γκλόβερ καταφτάνει στην κοιλάδα του Τενεσί, ως αντιπρόσωπος μιας κρατικής εταιρίας που πρόκειται να εγκαταστήσει φράγματα γύρω από τον ποταμό Τενεσί, προκειμένου να εμποδίσει τις πλημμύρες. Όλοι οι κάτοικοι της περιοχής γύρω από το ποτάμι έχουν πουλήσει τις περιουσίες τους στο κράτος, για να μπορέσουν να χτιστούν τα φράγματα, εκτός από μια ηλικιωμένη, που ζει με την οικογένειά της σε ένα νησί μέσα στο ποτάμι. Η γυναίκα αρνείται πεισματικά να αφήσει την περιουσία της και ο Τσακ προσπαθεί να την μεταπείσει. Στην πορεία όμως θα ερωτευτεί την εγγονή της. Αντιμετωπίζει ωστόσο αντιδράσεις από τους ντόπιους, όταν προσλαμβάνει μαύρους εργάτες.

Wild-River-2


Modern Times
HΠΑ/USA, 1936, μ/α/b&w.
Σκην./Dir.: Charlie Chaplin. Σεν./Scr.: Charlie Chaplin. Φωτ./Cin.: Ira H. Morgan, Roland Totheroh. Μοντ./Ed.: Charlie Chaplin, Willard Nico Μουσ./Mus.: Charlie Chaplin. Hθ./Cast: Charlie Chaplin, Paulette Goddard,Henry Bergman. Παρ./Prod.: Charlie Chaplin. Διάρκεια/Dur.: 87’

Ο Σαρλό τρελαίνεται από τους αγχωτικούς ρυθμούς εργασίας σ’ ένα μεγάλο εργοστάσιο, συλλαμβάνεται από παρεξήγηση ως ηγέτης μιας διαδήλωσης, ερωτεύεται μια καταζητούμενη ορφανή κοπέλα και προσπαθεί μαζί της να βρει την ευτυχία. Μία από τις καλύτερες ταινίες του Chaplin,που στιγματίζει την ανεργία, την απανθρωπιά αλλά και τη μηχανοποίηση της κοινωνίας και διαδραματίζεται στην περίοδο του μεγάλου οικονομικού κραχ του 1929 με ακραίες τις συνθήκες
φτώχειας και ανεργίας, αλλά και εξαθλίωσης των εργαζομένων. Πάντα επίκαιρη, ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία, με αξέχαστες σκηνές, η ταινία αποτελεί ένα σχόλιο στην παράνοια της βιομηχανικής εποχής και της τεχνολογικής προόδου. Κοινωνική κριτική, σουρεαλισμός, ανθρωπισμός και ψυχαγωγία συνυπάρχουν μοναδικά στην τελευταία βουβή ταινία του δημιουργού.

modern-times-1kat

La vie est a nous
Γαλλία/France, 1936, μ/α/b&w.
Σκην./Dir.: Jean Renoir, Jacques Becker, Jean-Paul Le Chanois, Jacques B. Brunius, Henri Cartier-Bresson,Maurice Lime, Pierre Unik, André Zwoboda. Σεν./Scr.: Jacques Becker, Jacques B. Brunius, Jean Renoir, Pierre Unik. Φωτ./Cin.: Henri Alekan, Jean-Paul Alphen, Jean Bourgoin, Alain Douarinou , Jean Isnard , Louis Page, Claude Renoir. Μοντ./Ed.: Jacques B. Brunius, Marguerite Renoir. Hθ./Cast: Jean Dasté, Jacques B. Brunius, Simone Guisin. Παρ./Prod.: Collective Films, Parti Communiste Français. Διάρκεια/Dur.: 96’

Συλλογική ταινία, υπό την επίβλεψη του Jean Renoir, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Γαλλίας στο πλαίσιο της τότε προεκλογικής καμπάνιας. Ωστόσο ο Renoir δεν κάνει άλλο ένα προπαγανδιστικό φιλμ αλλά μια ταινία στο πνεύμα του Λαϊκού Μετώπου,στην οποία περιγράφει γλαφυρά την εικόνα της Γαλλίας της δεκαετίας του ‘30 μέσα από ιστορίες ανθρώπων που έρχονται αντιμέτωποι με την ανεργία, την φτώχια, την οικονομική κρίση και όλα
τα κοινωνικά προβλήματα σε μια εποχή που ο φασισμός είχε αρχίσει να εξαπλώνεται επικίνδυνα στην Ευρώπη. Μετά την ταινία θα προβληθούν και σπάνια επίκαιρα της εποχής.

la vie1KAT


ΗΠΑ/USA, 2013, μ/α/b&w.
Σκην./Dir.: Alexander Payne. Σεν./Scr.: Bob Nelson. Φωτ./Cin.: Phedon Papamichael. Μοντ./Ed.: Kevin Tent. Μουσ./Mus.: Marc Orton. Hθ./Cast: Bruce Dern, Will Forte, June Squibb. Παρ./Prod.: Paramount Vantage. Διάρκεια/Dur.: 115’

Ίσως η καλύτερη ταινία του Payne, με μια γνήσια εσωτερικότητα που υπογραμμίζεται από την ασπρόμαυρη εικόνα. Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 6 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και σκηνοθεσίας. Ο Bruce Dern, εξαιρετικός στον πρωταγωνιστικό ρόλο ενός χαμένου στον κόσμο του ηλικιωμένου άντρα που ταξιδεύει, συνοδευόμενος από τον γιο του, για να διεκδικήσει το έπαθλο ενός λαχνού που, όπως πιστεύει, έχει κερδίσει. Η ταινία ενσωματώνει την φιλοσοφία του Alexander
Payne για το σινεμά: υποδόριο χιούμορ, λελογισμένη συγκίνηση, λιτή κινηματογραφική γλώσσα, και βέβαια ο άνθρωπος, πάντα ο άνθρωπος, στο επίκεντρο της κινηματογραφίας.

nebraskakat



ΗΠΑ/USA, 2011. εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Alexander Payne. Σεν./Scr.: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash. Novel: Kaui Hart Hemmings. Φωτ./Cin.: Phedon Papamichael. Μοντ./Ed.: Kevin Ten. Hθ./Cast: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller. Παρ./Prod.: Fox Searchlight Pictures. Διάρκεια/Dur.: 115’

Ο George Clooney ενσαρκώνει έναν πλούσιο μεγαλοκτηματία, που επανασυνδέεται με τις δυο του κόρες, μετά το σοβαρό τραυματισμό της συζύγου του. Ενώ προσπαθεί να δει τι θα κάνει, μαθαίνει κάτι σοκαριστικό για τη γυναίκα του, που ανατρέπει τις βεβαιότητές του. Για κάποιους, ο συγκινητικότερος ρόλος της καριέρας του Clooney. Άλλο ένα Όσκαρ Σεναρίου για τον Payne και τους συνεργάτες του. Η ταινία ήταν υποψήφια για ακόμα τέσσερα χρυσά αγαλματίδια.

apogonoikat

 

 


Sideways
ΗΠΑ/USA, Ουγγαρία/Hungary, 2004, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Alexander Payne. Σεν./Scr.: Alexander Payne, Jim Taylor. Novel: Rex Pickett. Φωτ./Cin.: Phedon Papamichael. Μοντ./Ed.: Kevin Tent. Μουσ./Mus.: Rolfe Kent. Hθ./Cast: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen. Παρ./Prod.: Fox Searchlight Pictures. Διάρκεια/Dur.: 126’

Ο Μάιλς, επίδοξος συγγραφέας και λάτρης του κρασιού, και ο Τζακ, ένας ημι-αποτυχημένος ηθοποιός που παντρεύεται σε λίγες μέρες, ξεκινούν για κρασοκατάνυξη στους αμπελώνες της Σάντα Μπάρμπαρα. Η γνωριμία τους με δυο σερβιτόρες θα φέρει στην επιφάνεια τις διαφορές που τους χωρίζουν, αλλά και τις αδυναμίες των χαρακτήρων τους. Ο Τζακ αναζητά να «γευτεί την ελευθερία για μία τελευταία φορά», ενώ ο Μάιλς αναζητά την τελειότητα σε ένα μπουκάλι κρασί. Ένα αλλόκοτο δίδυμο που μοιράζεται τον ίδιο μεθυστικό συνδυασμό αποτυχημένης φιλοδοξίας και ξεθωριασμένης νιότης. H ταινία τιμήθηκε με Όσκαρ σεναρίου.

Sidewayskat

Election
ΗΠΑ/USA, 1999, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Alexander Payne. Σεν./Scr.: Alexander Payne, Jim Taylor. Novel: Tom Perrotta. Φωτ./Cin.: James Glennon. Μοντ./Ed.: Kevin Tent. Μουσ./Mus.: Rolfe Kent. Hθ./Cast: Matthew Broderick, Reese Witherspoon, Chris Klein. Παρ./Prod.: Bona Fide Productions. Διάρκεια/Dur.: 103’

Ρομαντική κωμωδία γύρω από τις περιπέτειες ενός καθηγητή λυκείου, καθώς αυτός μπλέκεται με μια μαθήτρια αποφασισμένη να εκλεγεί πρόεδρος τoυ σχολείου. Η κοπέλα ζει κι αναπνέει για να είναι στην κορυφή, αλλά και να απολαμβάνει την ήττα των άλλων. Από την άλλη, ο καθηγητής αντιτάσσεται σε αυτή τη νοοτροπία και αποφασίζει να βοηθήσει κάποιον άλλον υποψήφιο. Όμως, ενώ αντιπαθεί το κορίτσι, ταυτόχρονα γοητεύεται από τη δύναμή του...

Electionkat

Πολίτης Ρουθ
Citizen Ruth
ΗΠΑ/USA, 1996, εγχρ./col.
Σκην./Dir.: Alexander Payne. Σεν./Scr.: Alexander Payne, Jim Taylor. Φωτ./Cin.: James Glennon. Μοντ./Ed.: Kevin Tent. Μουσ./Mus.: Rolfe Kent. Hθ./Cast: Laura Dern, Swoosie Kurtz, Mary Kay Place. Παρ./Prod.: Independent Pictures (II). Διάρκεια/Dur.: 106’

Μια ανεύθυνη και άνεργη, τοξικοεξαρτημένη, νέα γυναίκα βρίσκεται στη μέση μιας μεγάλης δημόσιας αντιδικίας σχετικά με τις εκτρώσεις. Έχοντας μείνει έγκυος για πέμπτη φορά, γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από μια οργάνωση κατά των εκτρώσεων, όπως και από μια αντίπαλη φεμινιστική ομάδα. Παρά τη σοβαρότητα του θέματος, o Alexander Payne κατορθώνει να γυρίσει μια σάτιρα της κοινωνικοπολιτικής ζωής των ΗΠΑ η οποία παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον.

citizenkat

Σελίδα 10 από 34