Χαιρετισμός (1)

Μια ακόμη χρονιά με τον κινηματογράφο να μετατρέπεται σε καθρέφτη της σύγχρονης κοινωνίας μας και των καυτών κοινωνικοπολιτικών προβλημάτων της: την κρίση, με την πολιτική της λιτότητας, την ανεργία, τη φτώχεια, τη μετανάστευση και τα διάφορα αδιέξοδα, καθώς και τους εμφύλιους και άλλους πολέμους, που στοιχειώνουν τον απλό πολίτη του πλανήτη μας. Προβλήματα με τα οποία καταπιάνονται αρκετές από τις ταινίες του φετινού προγράμματος
του 29ου Πανοράματος. Χωρίς, παράλληλα, να παραμερίζονται τα διάφορα προσωπικά και υπαρξιακά προβλήματα.

Στο διαγωνιστικό τμήμα, ο πόλεμος και τα επακόλουθά του είναι στο επίκεντρο της ταινίας “The  House  of  Others” («Το σπίτι των άλλων») της Γεωργιανής Ρουσούνταν Κλουρίντζε, ενώ η μετανάστευση απασχολεί τον Ούγγρο Σάμπολτς Χαϊντου στην ταινία “It’s Not the Time of My Life” («Δεν είναι η καλύτερη εποχή της ζωής μου»). Η κοινωνική εξαθλίωση και η έλλειψη οποιασδήποτε κοινωνικής πρόνοιας είναι το θέμα της τουρκικής ταινίας “My Father’s Wings” («Τα φτερά του πατέρα μου») του Κιβάντς Σέζερ. Εξαθλίωση και εκμετάλλευση όπως συμβαίνει και σε μια νέο-καπιταλιστική χώρα όπως η Ρωσία, όπως μας παρου-
σιάζει ο Ρώσος Αλεξέι Κρασόβκι στη δική του ταινία «Ο εισπράκτορας» (“The Collector”). Η οικογένεια και τα προβλήματά της καθορίζουν την πορεία μιας νεαρής γυναίκας στην ταινία από την Κροατία “Quit Staring at My Plate” («Πάψε να κοιτάζεις το πιάτο μου») της Χάνα Τζούσικ, ενώ ο έρωτας, η μοναξιά και το πέρασμα από την εφηβική ηλικία στην ενηλικίωση απασχολούν τόσο τον Ρέναρς Βίμπα από τη Λετονία στην ταινία “Mellow Mud” όσο και τον Κύπριο σκηνο-
θέτη Πέτρο Χαραλάμπους, στην ταινία «Το αγόρι στη γέφυρα», με τον Ρώσο Ιβάν Τβερντόβσκι να αντιμετωπίζει τη διαφορετικότητα με σουρεαλιστική ματιά στην ταινία του «Ζωολογία».   

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα διάφορα αφιερώματα του Πανοράματος. Και πρώτα στις «Μέρες του ‘36», πρόγραμμα αφιερωμένο στη σημαδιακή χρονιά του 1936. Χρονιά της συνέχισης της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του φασισμού, αλλά και χρονιά της έναρξης του ισπανικού εμφύλιου πολέμου, πτυχές της οποίας θα δούμε μέσα από ταινίες όπως το ντοκιμαντέρ «Πεθαίνοντας στη Μαδρίτη», και τις ταινίες, «Η ζωή μας ανήκει», δείγμα της εξαίρετης
δουλειάς του γαλλικού Λαϊκού Μετώπου (σε συνεργασία με το ΚΚΓ), “Viva la muerte”, προσφορά στον εμφύλιο από τον μεγάλο Φερνάντο Αραμπάλ, «Το πνεύμα του μελισσιού», μια διαφορετική, ελεγειακή ματιά, πάνω στον πόλεμο από τον Βίκτορ Έριθε, Με τον Κεν Λόουτς να προσφέρει τη δική του, διεξοδική, με κριτικό μάτι άποψη πάνω στoν εμφύλιο, στην ταινία του «Γη και ελευθερία». Χωρίς βέβαια, να ξεχνάμε τις εμβληματικές «Μέρες του ‘36» του Θό-
δωρου Αγγελόπουλου, που έδωσαν τον τίτλο και στο αφιέρωμα. Ενώ από τις ΗΠΑ, ο Ηλία Καζάν στρέφεται στο Νιου Ντιλ και τα προβλήματά του στην εξαίρετη ταινία του «Λάσπη στ’ αστέρια» και ο Τσάρλι Τσάπλιν σχολιάζει, με ειρωνεία και διαβρωτικό χιούμορ, την ανεργία και τα επακόλουθα του μεγάλου Kραχ στην ανεπανάληπτη κωμωδία του «Μοντέρνοι καιροί».

Στον μεγάλο Ρώσο δημιουργό Αντρέι Ταρκόφσκι στρέφονται τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) για να γιορτάσουν τα 40 χρόνια από την ίδρυση του σωματείου τους. Με την προβολή όλων των ταινιών μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη, που γίνεται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ταρκόφσκι. Για τον εορτασμό αυτό, η ΠΕΚΚ παρουσιάζει και 6 ταινίες από τον κατάλογο των 10 καλύτερων ελληνικών και 10 καλύτερων ευρωπαϊκών ταινιών των τελευταίων 40 χρόνων. Ανάμεσά τους και οι ταινίες «Επάγγελμα ρεπόρτερ» του Αντονιόνι και «Το βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Στο Πανόραμα οι νεότεροι θα μπορέσουν να απολαύσουν (για πρώτη ίσως φορά) το έργο του άδικα χαμένου Έλληνα σκηνοθέτη, Νίκου Παναγιωτόπουλου. Στο μεγάλο αφιέρωμα του Πανοράματος θα προβληθεί το σύνολο του έργου, του, ξεχωριστού αυτού, αντικομφορμιστή σκηνοθέτη μας. Ενώ, για τους φίλους του κλασικού κινηματογράφου, το Πανόραμα θα προβάλει σε πρόσφατα αποκαταστημένη κόπια την κλασική βουβή ταινία «Φάουστ» του Μούρναου,
με συνοδεία μουσικής (πιάνου) από τον γνωστό μουσικοσυνθέτη Νίκο Πλάτανο.
    
Σε μικρά αφιερώματα τιμώνται οι σκηνοθέτες Μάρκο Μπελόκιο (ανάμεσα στις ταινίες του θα δούμε, σε πρώτη προβολή, και την πρόσφατη, από το φεστιβάλ των Κανών, ταινία του, «Γλυκά όνειρα»), Αλεξάντερ Πέιν και Αντρέι Βάιντα (στο πρόγραμμα και, σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα, η τελευταία πριν από τον θάνατο του σκηνοθέτη, ταινία του “Aftertimage”). Στο πρόγραμμα και οι μικρού μήκους ταινίες των σπουδαστών των κινηματογραφικών σχολών της
Horme Pictures και του New York College.

Τέλος, στις avant-premieres, εκτός από τις νέες ταινίες των Μπελόκιο και Βάιντα οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν δυο φεστιβαλικές ταινίες: τη συναρπαστική, δοσμένη με σασπένς, ταινία “Creepy” του Κιρόσι Κουροσάβα (από το φεστιβάλ Βερολίνου) καθώς και την ταινία “Les beaux jours d’ Aranjuez” του Βιμ Βέντερς, βασισμένη σε έργο του Πέτερ Χάντκε (από το φεστιβάλ της Βενετίας)

                                                                                  
   Νίνος Φένεκ Μικελίδης  
Διευθυντής Φεστιβάλ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΛΟΥΣ